A610

Alpine

Teknisk specifikationer og de forskellige karrosserier på A610 Turbo

Alpine A610 Turbo (D503) 1991-95

 

MOTOR
Hækmotor Renault Z7U (PRV) V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, . Blok og topstykke i aluminium.

Cylindervolumen: 2975 cm²
Boring og slaglængde: 91 x 73 mm
Kompression: 7,6:1
Ydelse: 250 hk/din ved 5750 omdr. min.
Drejningsmoment: 37,5/2900 kgm/omdr. min
Hk pr. kg. 5,68
Karburering: Renix integreret tænding og indsprøjtning
Turbo: Vandkølet Garett T3 og ladeluftkøler. Trevejs katalysator.

TRANSMISSION
Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade.
Gearkasse, 5-trins, (type GN)
Differentiale: 3,444: 1 (9/31)

CHASSIS
Centralrørchassis
Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, en fremadrettet reaktionsarm til justering, caster, KPI (i nogen grad), toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere
Bremser: ABS, ventilerede skiver, 300 x 24 mm på alle fire hjul, To- kreds Bendix
Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel, servo.
Fælge: 7 x 16’ for og 9 X16 bag. Med fem bolthuller
Dæk: for og bag 205/45/ZR165, og 245/45 ZR16.

KARROSSERI
Typer: Coupé 2+2
Materiale: Compositmateriale, limet på centralrørchassiset.

DIMENSIONER
Akselafstand: 2340 mm
Sporvidde for/bag: 1 504/1 470 mm
Længde/bredde: 4 415/1 762 mm
Højde: 118,8 mm
Frihøjde: 165 mm
Vendediameter: 10980 mm
Vægt: 1420 kg
Vægtfordeling for/bag: ? / ? %
Tankindhold: 80 ltr.
Reservehjul: 4 x 16’ med T 125/80/R16 dæk

YDELSE
Tophastighed: 265 km/t.
0>100 km/t 5,7 sek.
0> 400 m 13,9 sek.
0>1000 m 26,9 sek.
Benzinforbrug: 13,7 km/l ved 90 km/t, 10,86 km/l ved 120 km/t, 6,8km/l i byen.

BEMÆRKNINGER

UDSTYR
Centrallås og alarm med infrarød fjernbetjening
Tre-punkt-seler på for og bag.
Tripcomputer med triptæller, gennemsnitshastighed, øjeblikkeligt brændstofforbrug, gennemsnitsbrændstofforbrug fra valgte udgangspunkt, meget nøjagtig brændstofmåler og km til næste optankning.
Nødreservehjul, max. 80 km/t, placeret i motorrummet
Nedfældelige sæderygge på bagsæder med ”sikkerhedsseler” til at fastholde bagagen.

OPTION
Læderindtræk CD-afspiller

Pris i Frankrig, juli 1991, 395.000 Frf.

 

 

Alpine A610 Turbo Magny-Cours (D503) 1993-95

 

Magny-Cours var en nummereret serie på kun 30 eksemplarer. Den er navngivet efter racerbanen i Nièvre. Den var tænkt som et ”exportfremstød”, men på trods af, den var den kraftigste, mest harmoniske og velkørende, ligesom den har den bedste finish, af hele Alpine produktionen, kunne det ikke lykkes på grund af Renault´s manglende vilje (læs: Økonomiske vilje).
Denne sidste Alpine, til dato, kostede på hjemmemarked 433.100 Frf.
I Danmark ville det have affødt en pris på omkring 1.200.000 Dkr!

 

Vive l´Alpine

 

 

 

Tilbage til Bil Modeller

Skriv et svar