Renault Clio byder op til dans på Paris Motorshow 2012

Den ubetingede stjerne på Renaults stand på Paris Motorshow er den nye Renault Clio. En bil, der emmer af køreglæde og betager med frækt design.

Med knap 12 millioner eksemplarer solgt i 115 lande over hele verden og en historik, der rækker 22 år tilbage er Renault Clio et ikon for Renault og på Paris Motorshow har Renault løftet sløret for fjerde generation.

Design med kant

Den nye Renault Clio er det første ægte design fra chefdesigner Laurens van den Ackers hånd og der er skruet op for de sexede linjer. I forhold til den nuværende Clio er den ikke alene blevet 100 kilo lettere. Den er også blevet bredere og lavere. Fronten er dynamisk og agressiv og LED lys er standard, mens bagenden er nærmest coupe agtig.

Den nye Clio fås kun i fem dørs version, men dørhåndtagene er skjult tæt ved baglygterne, så også med fem døre har den et sportsligt udtryk.

Verdensklasse diesel

At Renault er eminente, når det drejer sig om at lave dieselmotorer, er der vist ingen der tvivler på og med den nye Clio intrioducerer Renault en 90 hk dieselmotor, der klarer hele 31.25 km/l.og har et CO2 udslip på 83 gram CO2 pr. km. Intet mindre end rekord i klassen.

Udover den meget nøjsomme diesel introducerer Renault også sin første tre cylindrede benzinmotor med turbo. Den er på blot 900 ccm, men yder 90 hk med et maksimalt moment på 135 Nm. Også denne sparer mildest talt på de dyre dråber. Ved blandet kørsel siger økonomien 23.25 km/l.

I det hele taget er der sket et kvantespring på teknologi-siden i den nye Renault Clio. Blandt de mange teknsike nyskabelser er blandt andet, at den nu kan fås med EDC gearkasse, den har hillstart assist, og der er stop start teknologi. Alle biler er desuden udstyret med Key Less Go systemet og det er muligt at tilkøbe bakkamera og meget andet.

R-Link En tablet styrer alt

At Renault Clio i den grad er et kvantespring rent teknologisk symboliseres ved systemt R-Link som kan købes til Clio i. Kort fortalt er det et system, der styrer alt via en syv tommer stor skærm placeret lige til venstre for føreren . Her styres alle bilens funktioner, som klimaanlæg, radio mm. Men det er blot en lille del af det. For med R-Link er man online, og den bedst kan sammenlignes med en tablet, der i øvrigt kan stemmestyres når man kører. Med R- Link er man så at sige i forbindelse med omverdenen mens man kører. Udover basisfunktioner inkluderer R-Link også TomTom navigation og da systemet er online er det ganske som på en tablet muligt at downloade forskellige apps til bilen, ligesom man kan bruge systsmet til online at tjekke mails etc.

Den nye Renault Clio introduceres i den første weekend i december og priserne offentliggøres den 3. okober.

Mens den nye Clio præsenteres i sexet rød, så er den anden spektakulære nyhed på Paris Motorshow præsenteret i hvid den elbil alle venter på. Nemlig Renault Zoe. En elbil så nyskabende at den i den grad flytter grænserne for hvad man kan forvente.

Zoe – Den lysende elbilsstjerne

Med en pris på 161.400 kroner, rækkevidde på 210 kilometer, varmepumpe, der producerer varme og kulde på en uhyre effektiv måde, fast charge mulighed, lydsystem, der advarer fodgængere og cyklister, samt en avanceret touchskærm til alle bilens funktioner, er elbilen Renault Zoe en funklende elbilsstjerne i Paris.

Zoe er den første elbil, der er designet og produceret som elbil helt fra bunden. Det betyder, at den på alle måder er nyskabende og indeholder en række helt unikke features.

Det kolde facts siger, at den er lidt over fire meter lang. Der er plads til fem og bagagerummet sluger 338 liter. Motoren yder 88 hk og batteriet er på 22 kW/t. Hastigheden er begrænset til 135 km/t, og på en fuld opladning klarer den ifølge de officielle NEDC målinger ( New European Driving Cycle ) 210 kilometers kørsel, før der igen skal lades.

At Zoe har en officiel rækkevidde på 210 kilometer er enestående i forhold til de eksisterende elbiler på markedet. Den længere rækkevidde skyldes en række helt nyskabende elementer.

Tre helt nye opfindelser er nemlig med til at øge rækkevidden og gøre livet ombord i Renault Zoe til en unik oplevelse. De tre elementer er samlet under et begreb – nemlig  Range OptimiZEr’

For det første har Renault Zoe en indbygget varmepumpe, der betyder, at man kan opnå en behagelig temperatur inde i bilen, uden at det går nævneværdigt ud over rækkevidden.

Systemet fungere som et omvendt airconditionanlæg og bruger kun meget lidt strøm til at producere varme/kulde. Systemet skaber 3 kW varme ved kun at bruge 1 kW af bilens batteri.

For det andet introduceres et helt nyt system til regenerativ energiopsamling. Den kinetiske energi, der opsamles ved at motorbremse opsamles i motoren, som konverterer det til energi til batteriet. Et system, der kendes fra Kangoo Z.E. og Fluence Z.E.

Men som noget helt nyt samles der også energi, når man bremser. Et automatisk system anvender motorbremsen i kombination med den almindelige bremse og sender dermed også energi tilbage til batteriet.

Som det tredie er Renault Zoe den første, der anvender MICHELIN EnergyTME-V dækket. Et dæk, der er udviklet i samarbejde og som optimerer vejgreb med lav rullemodstand og dermed øger rækkevidden.

Noget af det, der er talt meget om i forbindelse med elbiler er sikkerheden for de bløde trafikanter. Men også her byder Zoe på en nyskabelse. Bilen kommer som standard med det vi kalder en Z.E. voice alarm. Mellem 1 og 30 km/t advarer den cyklister og fodgængere om, at her kommer en lydløs bil. Føreren kan vælge mellem tre forskellige lydidentiteter og det er muligt at slå systemet fra.

Tablet styrer hele bilen

Som den første elbil fra Renault er Zoe udstyret med Renaults R-Link system. Et integreret multimediesystem, der hele tiden er online. R-Link består af en syv tommer skærm, der indeholder alle funktioner til blandt andet radio, navigation og overvågning af bilens batteriforbrug.

Men det er muligt at få meget mere ud af R-Link. Da systemet altid er online kan man allerede nu downloade mere end 50 forskellige apps direkte i bilen.

R-Link indeholder udover navigation også elementer, der er helt specifikke for en elbil. Nemlig mulighed for hele tiden at overvåge bilens elforbrug og se tidligere tiders elforbrug. Via en PC eller via en smartphone kan man komme i kontakt med R-link således at man fra sofaen blandt andet kan overvåge, hvor meget bilen er opladet og man kan programmerer for-opvarmning af bilen.

Fast charge opladning

Modsat Renault Fluence Z.E., der kan skifte batteri på en af Better Place’s skiftestationer, kommer Renault Zoe i første omgang ikke med udskifteligt batteri. Til gengæld er der mulighed for at fast charge bilen. På en halv time kan man lade bilens batteri 80 procent op, mens det tager en time at få batteriet fuldt opladet.

Skriv et svar