Amedée Gordini
Uden Amedée Gordini ville Frankrigs motorsports historie være et vigtigt kapitel fattigere, og uden Gordini ville Alpine’s historie være et kapitel fattigere. En vigtig del af Alpine’s succes og historie skyldes uden tvivl Gordini’s motorer. Hvem er så denne mand der i den grad forstod at trylle med Renault’s motorer?
Amedée Gordini blev født i Italien den 23 Juni 1899 i en lille by i nærheden af Bologna. Allerede som 10 årig og med en beskeden skolegang kom Gordini i lære i et mindre mekanisk værksted i nærheden af Bologna. Som 11 årig skiftede han til et FIAT værksted og arbejdede der under en foresat med navnet Edoardo Weber, den samme mand der senere bliver berømt for sine karburatorer. Efter 3år får den unge Gordini et nyt job ved Isotta Frashini. Også der havde han en senere meget berømt foresat med navnet Alfieri Maserati.
Som 25 årig rejser han til Paris egentlig kun for at holde sin ferie. Den unge Italiener undervurdere dog omkostningerne ved at tilbringe ferien i Paris, og efter 2 ugers ophold ved Seine floden er pengepungen tom. Der er ingen penge til retur billetten og Gordini beslutter derefter at blive i Frankrig. Han lever i Frankrig indtil han som 79 årig dør den 25 Maj 1979, 4 uger før sin 80 års fødselsdag.
Som udlært automekaniker begyndte Gordini at søge efter arbejde, og finder det ved forhandleren af Hispano-Suiza i Paris. Der arbejder han i 2 år indtil han som 27 årig vælger at blive selvstændig og åbner sit eget værksted. Sammen med sin halvbroder Athos, som var fulgt efter fra Italien, specialiserer Gordini sig først på Fiat. De begynder i starten af 30’erne at forberede Fiat sports vogne til motorløb. I 1935 kører Gordini sit første løb som er et 24 timers løb i Paris. Mod større og stærkere vogne vinder han sportsvogns klassen og i løbet af kort tid står hans navn i mange aviser.
I slutningen af 1936 går Gordini igen nye veje, og underskriver en kontrakt med Simca. Han forpligter sig dermed at alle fremtidige konstruktioner skal være baseret på Simca dele. Det første projekt Gordini begynder på er den lille Simca 5. Der bliver lavet en lille sportsvogn som får navnet Simca-Gordini. De små Simca’er vækker snart opsigt, og de efterfølgende år slår de mange hastigheds rekorder og vinder flere gange index beregningen (en beregning som tager højde for motor størrelsen og giver en slags “moralsk” vinder) på Le Mans.
Under anden verdenskrig bliver Gordini’s værksted fuldstændig ødelagt men kort tid efter at krigen er slut deltager Gordini i det første franske motorløb. Det bliver kørt i nærheden af Bois de Boulogne, og Gordini vinder løbet.
I løbet af efteråret 1945 begynder Gordini at realisere sin drøm om at bygge sin egen racervogn. Med denne vogn deltager han i løbet af 1946 i talrige løb. I løbet af det næste år etablerer Gordini sig som en succesfuld konstruktør og i de efterfølgende år kører mange kendte kører for dette Gordini team. Bag rattet i en Gordini vinder Fangio sit første løb i Europa, Grand prix’et i Marseille 1949. I begyndelsen af 50’erne konstruerer Gordini nogle motorer som ikke rigtig kunne følge med konkurrenterne bl.a. fordi at han havde bibeholdt stødstangs princippet som på det tidspunkt var blevet overhalet af motorer med overliggende knastaksel. Efter at året 1951 ikke havde bragt nogen succes ophører samarbejdet med Simca.
De efterfølgende år konstruerer Gordini mange forskellige motorer og biler, uden at der er nogle som rigtig slår sig igennem. Det var efterhånden blevet sådan at det var nødvendigt med en større ingeniør stab for at kunne klare sig inden for motorsporten.
I 1957 er Gordini’s finansielle reserver brugt op. Det er slut med udviklingen af rene Gordini racervogne og han begynder et samarbejde med Renault. Gordini’s første projekt med Renault er at behandle den nyligt lancerede Renault Dauphine med 32 hk og resultatet bliver Renault Dauphine Gordini med 38 hk. Det er ikke kun flere hk men også opstammet undervogn og 4 trins gearkasse. Mange mennesker betragter den som verdens første GTI bil!
Et par år efter lancerer Renault sin næste bil som kommer under Gordini’s behandling. Dauphinen var en stor motorsports succes og det bliver diskuteret om den skal have en større motor men til sidst bestemmer Renaults motorsports afdeling at det bliver Renault 8 som skal bringe laurbærrene hjem. Igen er det hele bilen som får tur så det er både hastighed og køreegenskaber man er gået efter. Renault 8 Gordini bliver også en meget stor sportslig succes gennem er årrække.
I begyndelsen af 60’erne kom Gordini til at arbejde som motor konstruktør for Alpine’s motorløbs afdeling. Alpine’s første bil til baneløb M63, var monteret med Gordini motoren type 55. Motoren var baseret på den originale motorblok fra Renault 8 Gordini, men var udstyret med et nyt topstykke med to overliggende knastaksler. Denne motor blev de næste år brugt af Alpine i deres bane biler M63 og M64.
I 1967 kom der en 3 liters V8 motor fra Gordini som blev brugt til modellerne A211 og A220.
Renault foresatte med Gordini motorer i Renault 12 og senere i Renault 17. Den sidste bil der bar Gordini navnet var Renault 5 Alpine. Det var dog kun på det engelske marked at bilen blev solgt med Gordini’s navn. Alle Renaults Gordini motorer har været anvendt i Alpine’s sportsvogne og er i dag de mest eftertragtede versioner.