Renault Dauphine Gordini
Allerede i 1951 begyndte Renault udviklingen af Dauphine modellen. Oplæget var at den skulle være lidt stører og have lidt flere kræfter end 4CV modellen. Man arbejdede med en 750 cm3 motor lige til det sidste men fra øverste hånd blev det besluttet at 850cm3 var nødvendigt til at opnå hvad man ønskede. Da Dauphine kom på markedet i 1956 var det med en 30 HK 845cm3 motor forbundet til hjulene med en 3 trins gear kasse. Det meste af undervognen blev arvet fra 4CV. Undervognen holdt ikke længe og allerede i 1958 var den moderniseret og i øvrigt anvendt i de sidste årgange af 4CV modellen.
I 1957 var det slut med A. Gordinis Grand Prix eventyr. Gordini blev ansat af Renault og hans første opgave var at “gøre noget ved” Dauphinen så den blev mere sporty. Resultatet blev præsenteret i 1958 Renault Dauphine Gordini R1091. Nogle kalder bilen for verdens første GTI bil for Gordini gik hele bilen i gennem. I 1950´erne var det noget nyt for hvis man ville have en stører motor måtte man have en stører vogn og så blev resultatet det samme! Ydelsen blev hævet fra 30 HK til 36 HK og de blev overført med en ny 4 trins gear kasse. Undervognen blev strammet op så den kom i balance med de 36 HK.
Den kraftigste Dauphine opstod i 1962 hvor R1093 blev lanceret. R1093 blev konstrueret til motorløb da det begyndte at knibe for den ellers suveræne Gordini udgave. Det Renault præsenterede var en bil som kraftigt forbedret på en række punkter. Motoren var stadig 850 cm3 men nu med 55 HK stadig afleveret til vejen gennem en 4 trins gear kasse. Undervognen blev strammet op overalt med nye fjedre og dæmpere. I kabinen fik man et 180 km/t speedometer og omdrejnings tæller. Bremserne blev forstærket med nye tromler som havde køleribber! Modellen var på markedet i godt et år og der blev produceret godt 2000 stk.
Man arbejdede med planer om en endnu kraftigere Dauphine til afløsning af R1093´ern men dette arbejde blev standset og al energien blev overført til at lave R8 Gordinien. Sandsynligvis af markedsførings årsager for Dauphinen var nu en aldrende model og fremtiden hed jo R8! Det kunne nu have været sjovt med en Dauphine med 1108 Gordini motor fra fabrikkens side!
Det var dog ikke helt slut for Dauphinen for i 1964 kom der en ny udgave. Nyhederne var noget som befandt sig under blikket. R8 havde fået skivebremser hele vejen rundt og den mekanik blev indført på de sidste årgange af Dauphinen. Den fik også den fuldsynkroniserede gearkasse med fra R8 og de sidste årgange havde 40 HK til rådighed. I 1968 sluttede produktionen af Dauphinen selv om det var en temmelig teknisk moderne vogn men med et efterhånden gammeldags udseende!
Motorsport
Dauphinen blev straks en motorsports succes med sejre i Rallye Corsica (5 stk), Rallye Monte Carlo som noget af det største. Det første Rallye Corsica blev vundet af 2 kvinder Gilberte Thirion/Nadege Ferrier allerede i modellens debut år og er faktisk den bil som har vundet løbet flest gange nogen sinde! De samme 2 kvinder lavede en fantastisk præstation i 1956 Mille Miglia for de gennemførte løbet på en andenplads i klassen med et gennemsnit på 104,8 km/t i en bil hvis tophastighed lå på ca 110 km/t! Hven siger kvinder ikke kan køre stærkt?