R8 Gordini

R8 Gordini 1100

Efter Renaults store succes med Dauphine modellen blev næste skud på stammen R8. Det blev en bil som var tydeligt mere moderne end Dauphine selvom der under blikket også var mange ligheder.                                         

Chassiset var stort set uændret og bag vognen ligeså. For vognen fik udskiftet styrebolte med moderne teknik i form af kugleled og ændret geometri.                                                                                                                            

Motoren blev skiftet til en ligeledes mere moderne type med 5 hovedlejer. I første udgave leverede motoren 44 HK fra 956cc som blev overført gennem en 3 trins gearkasse til hjulene. Bremserne var tromler hele vejen rundt.     

Dette holdt ikke længe for snart præsenterede Renault Major udgaven og den blev en væsentlig modernisering af R8. Motoren blev på 1108cc med 43 DIN HK og der kom 4 trins fuldsynkroniseret gear kasse. Bremserne blev til 4 skiver og som advarsel til de andre trafikanter stod der “pas på, 4 skive bremser” i bagruden, så var de advaret!

Motorsports mæsigt havde Dauphine haft en virkelig stor succes og da R1093 udgaven var ved at være “udslidt” diskuterede Renault større motor i Dauphinen plus andre ændringer men det projekt blev droppet og man kastede sig over R8 i stedet. I 1964 præsenterede Renault R8 Gordini og en legende var født!

Hvad var det så man havde lavet? Man havde gjort det samme som gav succes i Dauphine Gordini nemlig en generel overhaling af bilen. Undervognen blev strammet op så de udmærkede køreegenskaber blev endnu bedre til sports brug. Stadig 4 trins gearkasse med mulighed for “close ratio gear”, bredere fælge og lignende. Hvad skulle man så bruge alt dette til? Jo Gordini havde udviklet en ny motor på basis af Major motoren og den leverede det dobbelte af Major motoren nemlig 86 DIN HK. Med sine 752 kg blev det en rigtig hurtig bil som man skulle have en alvorlig sportsvogn for at overhale. Køreegenskaberne gjorde at hvis det var på snoede veje ville en overhaling nok aldrig komme på tale for der var Gordinien suveræn. R8 Gordini blev født som en kult bil og er det stadigt!

 

Tilbage til Bil Modeller

Skriv et svar