Alpine 108 (1957-1965)
Da Renault præsenterede Dauphinen i 1956 kom den til at danne grundlaget for den næste Alpine A108. Princippet var det samme som med A106. Inden i et flot nyt karosseri var der en Renault Dauphine med 30 hk til at flytte de 550 kg og det var en kvik vogn i slutningen af halvtredserne. Modifikationerne som skete på Dauphinen blev anvendt i A108 og det betød 34-40-55 hk fra standard motorene men det var ikke nok så de rigtige motor troldmænd blev tilkaldt. Marc Mignotet udviklede en 1000cc 70 hk udgave af Dauphine motoren og selv i dag må 70 hk til ca 550 kg betragtes som en hurtig bil.
Teknisk specifikationer og de forskellige karrosserier på A108
COACH
A106 og A108 har et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på en umodificeret
4 CV- undervogn. Akselafstand: 2 110 mm Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 700 mm Bredde: 1 450 mm
Højde: 1 270 mm Frihøjde: 180 mm Vendediameter: 8 400 mm Vægt: 550 kg Tankindhold: 28 ltr. Hjul: 15 x 3,5
Dæk: Kleber 135×380 mm
CABRIOLET (1958-1960) og COUPÉ SPORT (1960) 1.type
Cabriolet´erne og Sport Coupé 1. type har lodrette forlygter på et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på en 4 CV- undervogn, med forstærkninger for. Akselafstand: 2 110 mm Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 700 mm Bredde: 1 450 mm
Højde: 1 220 mm Frihøjde: 180 mm Vendediameter: 8 400 mm Vægt: cabrio540-570 – Sport Coupé 565 kg. Tankindhold: 27,5 ltr. Hjul: 15″ x 4″ Dæk: Klebert 135×381 mm
CABRIOLET (1958-1960) og COUPÉ SPORT (1960) 1.type
Cabriolet´erne og Sport Coupéerne serie 2 med forenden i berlinettestil her et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på et centralrørchassis. Kun længden ændrer sig i forhold til de tidligere modeller. Den øges fra 3 700 – 3 780 mm. COUPÈ 2+2 (1960 – 1964) Coupé 2+2 et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på et centralrørchassis, 7cm længere end 4 CV- undervognen. Motorisering: Dauphine 845 cm² med 40 eller 50 hk/sae Eller 904 cm² med 55 hk/sae Akselafstand: 2 180 mm
Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 980 mm
Bredde: 1 490 mm Højde: 1 240 mm Frihøjde: 180 mm
Vendediameter: 8 750 mm Vægt: 585 kg. Tankindhold: 28 ltr. Hjul: 15″ x 4″ Dæk: Klebert 135×381 mm
GT 4 (1963 – 1969)
GT 4 Coupéen har et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på et centralrørchassis, 7cm længere end 4 CV- undervognen. Det er hele tiden type A 110 Motorisering: R8 med 5 hovedleje 956 cm² med 40 eller 50 hk/sae Eller 904 cm² med 55 hk/sae Eller 1 108 cm² med 66 / 85 og 95 hk/sae Eller 1 255 cm² med 105 hk/sae Eller 1 296 cm² med 115/120 hk/sae Akselafstand: 2 270 mm Sporvidde for / bag: 1 250/1 220 mm Længde: 4 050 mm Bredde: 1 500 mm
Højde: 1 270 mm Frihøjde:180 mm Vendediameter: 8 400 mm
Vægt tom: 610 kg. Tankindhold: 32 ltr. Modelvarianterne
Tekniske specifikationer
A 108.850 (1958 – 1960)
MOTOR: type Renault R 1090 (Dauphine Gordini R1091), 4 cylinders vandkølet, topventilet stødstangsrækkemotor med lateral knast anbragt i hækken. Cylindervolumen: 845 cm² Boring og slaglængde: 58 x 80 mm Kompression: 7,75:1 Ydelse: 37 hk/sae, derefter 40 hk/sae fra begyndelsen af 1960 Karburering: Solex 28IBT med automatchoker.
TRANSMISSION: Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 4 gear, synkroniserede alle, undtagen I. Differentiale: 4,37: 1 (8/35) Udvekslingsforhold gearkasse: I. 3,70: 1, II. 2,10: 1, III. 1,46: 1, IV. 1,035: 1.
CHASSIS: 4 CV platform (coach) eller centralrørchassis (cabriolet, Coupé Sport (1960-1962) og Coupé 2+2 Affjedring for: Uafhængige, triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstød-dæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Pendulaksler, uden toe-variation ved affjedring, spiralfjedre og 4 teleskopstøddæmpere Bremser: Hydrauliske, tromler på alle hjul. Styretøj: Tandstang Fælge: 4 x 15″ Dæk: 145 x 380
KARROSSERI: Typer: Coach, (1958-1960), cabriolet (1960) og Coupé- sport (1960-1962), og Berlinette (1961-1963) Materiale: enkomponent glasfiber på harpiks-basis, limet på platformen.(Coach) eller på centralrørchassiset (cabriolet/Coupé Sport og Berlinette) eller skruet på centralrørchassiset (2+2).
YDELSE: Tophastighed: 153 km/t. Benzinforbrug: 12,50 km/l
BEMÆRKNINGER: Pris i Frankrig i 1958: 1 107 000Frf. (Gamle), = ca. 11 700 Dkr., (Coach)Ekstrapris for Cabriolet, coupé Sport og 2+2 i 1961, 13 750 Frf Til ”race” i 1961 kunne Alpine tilbyde en 59 hk/sae version til Berlinetten udstyret med en Claude gearkasse, ( tophastighed 168 til 188 km/t. alt efter gearing.
Ekstraprisen for dette var 18 950.- Frf
A 108.1000 (1960 – 1963)
MOTOR: Renault R 1091 Dauphine Gordini, opboret, 4 cylinders vandkølet, topventilet stødstangsrækkemotor med lateral knast anbragt i hækken.
Cylindervolumen: 998 cm² Boring og slaglængde: 63 x 80 mm
Kompression: 9,7:1 Ydelse: 70 hk/sae ved 6 250 omdr. min
Karburering: Weber, register 36 mm.
TRANSMISSION: Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5 gear, synkroniserede alle, undtagen I. Differentiale: 4,37: 1 (8/35) eller 4,14: 1 (7/29) Udvekslingsforhold gearkasse: I. 3,70: 1, II. 2,41: 1, III. 1,68: 1, IV. 1,08: 1. V 1,03;1
CHASSIS: 4 CV platform (coach) eller centralrørchassis (berlinette) Affjedring for: Uafhængige, triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstød-dæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Pendulaksler, uden toe-variation ved affjedring, spiralfjedre og 4 teleskopstøddæmpere Bremser: Hydrauliske, tromler på alle hjul. Styretøj: Tandstang Fælge: 4 x 15″
Dæk: 145 x 380
KARROSSERI: Typer: Coach, (1960), og Berlinette (1961-1965) Materiale: enkomponent glasfiber på harpiks-basis, limet på platformen.(Coach) eller på centralrørchassiset (Berlinette)
YDELSE: Tophastighed: 185 km/t.(Berlinette) 174 km/t (coach) med differentialeudveksling 4,14: 1 Benzinforbrug: 12,50 km/l
BEMÆRKNINGER: Pris i Frankrig i 1961: 19 950 Frf. (nye, ca. kurs 170)(Berlinette)