Bedste Renault-år nogensinde

Med 10.241 solgte biler i 2011, og en samlet placering som nummer syv blandt de mest solgte bilmærker i Danmark, havde Renault i Danmark i 2011 sit bedste år nogensinde.

Bilsalget 2011 er nærmest gået over i nyere historie med rekordstort salg. Samlet set blev der solgt 194.354 person og varebiler i 2011 og markedet gik 14.2 procent frem i forhold til 2010.

Men hos Renault var væksten endnu mere markant. Renault voksede med knap 70 procent og blev med 10.241 solgte biler, det mærke med den største vækst i 2011. I slagsstatistikken betød det et avancement fra en 12. plads til en 7. plads og en vækst i markedsandelen fra 3.5 procent til 5.3 procent. I alt fem pladser på et år. Noget, der historisk sjældent er set.

Forklaringen på Renaults store vækst er ikke en enkelt heldig bilmodel, men derimod det, som direktør Henrik Bang kalder, en organisk vækst.

” Der er mange forklaringer på, hvorfor vi er vokset så markant. Kigger man på vores modeller, er ingen af dem bestsellere. Derimod har alle modeller vundet betydelige markedsandele, og det er dermed en stabil vækst vi har opnået – ikke blot baseret på en enkelt models succes. Den vækst har betydet, at vi på blot et år har flyttet os fra en 12. plads i statistikken til en 7. plads”, siger Henrik Bang.

Det store spring i fra 2010 til 2011 kommer efter en sikker opstigning gennem rækkerne siden 2008, hvor Renault bevægede sig stabilt fremad i 2009 og 2010. Forklaringen på væksten er også grundet udviklingen i forhandlernettet. Antallet af forhandlere er siden opstarten i 2008 gået markant frem. Blandt andet er Renault nu tilstede hos landets tre største forhandlerkæder.

” Vi har udviklet forhandlernettet fra 35 udsalgssteder i 2008 til nu 52, og vi er tæt på at have det forhandlernet vi satte os for at få i 2008. Og jeg er ikke bleg for at sige, at vi nok har danmarks bedste forhandlere. Vi har nogle små, vi har mellemstore og så har vi landets tre største forhandlerkæder. Ejner Hessel, Autohuset Vestergard og Bilia. En rigtig god blanding som giver god dynamik”, siger Henrik Bang, der har blikket fast rettet mod 2012, hvor kravet om vækst ikke er mindre end sidste år.

”Vi skal fortsætte vores vækst og midlet er blandt andet introduktionen af fire elbiler, hvor vi jo havde premiere på den første – Renault Fluence Z.E. for nylig. Her var interessen overvældende. Og vi forventer, at en ikke ubetydelig del af den vækst vi skal opnå i 2012, kommer fra netop elbiler. Og det er vores klare mål, at vi vil blandt de fem bedst sælgende bilmærker i Danmark”, siger Henrik Bang.

Billedtext: Der er fuld fart på salget af Renault i Danmark.  2011 var det bedste Renault år nogensinde i Danmark med en vækst på næsten 70 procent.

Skriv et svar