En legende fylder år – Renault Espace gennem 30 år

gfzdsukkh1qerhfb5xupInspirationen kom fra USA, konceptet blev forkastet af Peugeot og projektet blev fuldbyrdet i Frankrig af Renault. Mød Renault Espace, der i år fylder 30 år.

Bernard Hanon var manden, der så at sige opfandt Espace konceptet. Som Renaults øverste chef fra 1981-1985, havde han år forinden besøgt USA og set, hvordan markedet for luksus vans eksploderede. Han var overbevist om, at en stor, rummelig og fleksibel familie bil også ville falde i europæernes smag.

Ved hjemkomsten mødtes han med chefen for franske Matra, der havde udviklet konceptbilen Matra P23. Denne bil havde i en anden udgave faktisk allerede været vist for både Peugeot og Citroën, men ingen af dem troede på ideen.

En succes er født

Det gjorde Bernard Hanon hos Renault imidlertid. Dermed var den første Renault Espace født. Den 4.25 meter lange bil med tre rækker sæder, plads til syv og helt fladt gulv, rullede af samlebåndet i 1984, og skulle siden blive bygget i ikke færre end 191.674 eksemplarer, indtil tiden indhentede den, og den blev afløst af 2. generation i 1991.

At bilen havde fladt gulv var en slags forsikring. For, slog Espace ikke an som personbil, ville man altid blot kunne bygge den om som varevogn  – det var i hvert tilfælde tanken. Men efter en nervepirrende juli i 1984, hvor bilen havde premiere, og hvor der blot blev solgt ni eksemplarer, tog salget fart og Espace placerede sig hurtigt som Renaults mest luksuriøse bil.

Masser af udstyr og 4×4

Første Espace kunne fra begyndelsen fås i to versioner. 2000 GTS og 2000 TSE. Begge udstyret med en 2.0 liters benzinmotor og 110 hk. Siden kom en 120 hk motor og en 2.1 liters turbo diesel. TSE modellen var i øvrigt udstyret med både elspejle, tågelygter i frontspoileren, fjernbetjent centrallås og 14 tommer alufælge.

Og udviklingen fortsatte og ny teknik kom til. Således blev der fra 1988 også produceret en version med permanent 4×4. Den hed Renault Espace Quadra. Denne blev produceret i 25 styks om dagen og udgjorde faktisk 15 procent af den totale produktion fra 1988 og frem.

Espace var på alle måder nyskabende. Med plads til syv og forsæder, der kunne drejes og kabinen, der kunne laves om så man kunne holde picnic indendørs med familien med bord og det hele. Mange så den faktisk som bilens svar på TGV toget. Men i 1991 var det tid til næste generation.

2. generation tager over

Konceptet med syv sæder og fladt gulv blev bibeholdt, men bilen voksende fra 4.25 til 4.43 meter, og det luksusprægede blev nu endnu mere i fokus. Blandt andet introducerede man en 2.8 liters V6 benzinversion med automatgear. I alt blev der produceret hele 316.518 Espace fra 1991- 1996, hvor bilen allerede blev erstattet af en endnu mere luksuriøs version. Men det var i 1995 at det magiske tal – 500.000 styks blev nået for Espace.

0-100 på 2.8 sekund i en Espace

Det var i øvrigt Espace 2. generation, der lagde krop til lidt af en radikal forandring. Normalt forbinder man jo Renault Espace med masser af komfort og bil for hele familien. Men i forbindelse med fejringen af 10 års samarbejdet mellem Matra og Renault byggede man i 1994 en Williams F1 Espace.

Kernen i den, på mange måder helt modsætningsfyldte bil, var en centralt placeret 3.5 liters, 10 cylindret Williams F1 motor. En motor med 800 hk, der gjorde den store Espace i stand til at spurte fra 0-100 km/t på 2.8 sekund, fra 0-200 på 6,9 sekund og nå en tophastighed på 300 km/t.

Der er kun to eksemplarer af den brutale bisse. Den ene står hos Renault og den anden på Matra museet i Frankrig. Den, der står hos Renault, må i øvrigt kun køres af den tidligere Formel 1 verdensmester Alain Prost, der har været trofast hos Renault i mange år og er Renault ambassadør.

Grand Espace introduceres

Allerede få uger efter at milepælen 500.000 eksemplarer blev nået, introducerede Renault 3. generation Espace. Og som noget nyt kunne man få år senere – nærmere betegnet januar 1998, få den i en forlænget version – på fransk naturligvis betegnet Grand Espace.

Espace kunne fås med tre motorvarianter, På benzinsiden havde man valget mellem en 2 liters maskine med 115 hk eller en V6 – 3.0 liters motor med 170 hk, mens dieselfolket kunne glæde sig over en 2.2 liters 115 hk version.

Denne bil blev en endnu større succes end forgængeren og solgte alene i 1999 71.200 eksemplarer. Den kunne fra 1996-2002, hvor modellen blev afløst, notere sig for et salg på i alt 365.200 styks. Alene i 2001 stod Espace for 18.7 procent af alle de luksus MPV, der blev solgt i Europa.

Afgørende skift – Espace flytter hjem

I 2002 kom der et afgørende skift. Ikke alene sluttede Renaults samarbejdet med Matra. Fra at have produceret Espace på Matra fabrikken i Romorantin og i Dieppe og bygget chassiet i kompositmaterialer, flyttede produktionen nu så at sige hjem til Renault og Sandouville fabrikken i Frankrig, med stål og aluminium som foretrukne materialer.

Renault Espace i fjerde generation har været en succes med i alt 365.200 byggede eksemplarer og holder endnu. Ja, faktisk helt frem til første kvartal 2015 – altså i 13 år – hvor den nye Espace 5. generation kommer i handlen. Første nærkontakt med 5 generation bliver allerede i efteråret på Paris Motorshow, hvor den er stjernen på Renaults stand. Mon ikke der er en enkelt fra Peugeot og Citroën, der kigger forbi og ærgrer sig en smule over, at de sagde nej til konceptet tilbage i 1982?

Skriv et svar