Nyskabende Twingo indtager Geneve Motorshow

Det var næste symbolsk, at Renault afholdt det første pressemøde på Geneve Motorshow. Et pressemøde, hvor klædet blev trukket af den nye Twingo. En mikrobil, der i den grad står ud fra resten i segmentet.

Da ingeniørerne og designerne gik i gang med New Twingo var det med åbent sind, men med en klar ambition om at hente inspiration fra den originale Twingo fra 1992, og fra den ikoniske Renault 5.  Resultatet er lykkes. New Twingo er en ny, innovativ, adræt bil, hvor køreglæden er i førersædet.

Med to trecylindrede motorer – tilmed er placeret under bagagerummet og hjulene plantet helt ude i det allersidste, der er tilbage af bilens hjørner, er der skabt en bil, der har så meget ekstra kabineplads, at man normalt skal op i en bil, der er en helt klasse større for at opleve noget lignende.

Små og stærke motorer

Heller lille og vågen end stor og doven. Det gælder også de to benzinmotorer som man kan få den nye Twingo med. Begge er tre cylindrede og med hhv. 70 og 90 hk.

Helt ny er den 70 hk SCe motor. Det er en 999 ccm motor uden turbo. Den har et moment på 91 Nm og er til stede ved lave omdrejninger og fås med stop&start funktion. Vil man have mere power er der hentet forstærkning fra den nye Clio og Captur. Det er nemlig her den 90 hk turbobenzin motor er hentet. Den er på 898 ccm og har et drejningsmoment på 135 Nm Start & Stop funktion er standard

Fest og farver

Ganske som sin forgænger, der blev præsenteret på Paris Motorshow i september 1992, kommer den nye Twingo med fire frække farver: Lyseblå, hvid, gul og rød

Men det er ikke Twingo inspiration det hele. Går man bagom bilen ser man, at der også hentet inspiration fra Renault 5 i designet af den nye Twingo. De brede skuldre over baghjulene bringer minder om den ligeledes baghjulstrukne Renault 5 Turbo og bagrudens udformning ligeså.

Fronten på bilen prydes naturligvis af Renaults nye design – identitet med det store Renault logo, der matcher de nye store forlygter og LED lygterne.

Men en ting er design – noget andet er anvendeligheden i daglige brug. Og her tager New Twingo et spring af de større. Især på det danske marked har det været et massivt handicap at den nuværende Twingo kun har kunnet fås i en tre –dørs version. New Twingo kommer nu udelukkende som 5- dørs, hvilket rammer spot on i de danske bilkøberes krav til en lille og praktisk bil.

Den nye Twingo låner også fra den nye Clio – hvilket blandt andet gør sig gældende, når man kigger på dørhåndtagene på bagdørene, der også i Clio er skjulte.

Nyskabende interiør.

Men hvad er det hele værd, hvis ikke det indre følger med? Det gør det heldigvis i den nye Twingo. Instrumentpanelet har stilrene former og optager ikke mere plads end nødvendigt. Mest iøjefaldende er speedometeret, der er placeret centralt i førerens synsfelt. Sæderne er også innovative med integrerede nakkestøtter, så også her trækkes der designmæssige tråde til den filosofi, der prægede interiøret på den første Twingo.

Takket være et nyt koncept der hedder Flexicase ® kan Twingo udstyres med en lang række forskellige opbevaringsmuligheder. Eksempelvis net under bagsædet, opbevaringsrum i fordørene og flytbar midterboks mellem forsæderne. Tilsammen giver det en ekstra kapacitet på hele 52 liter inde i kabinen.

At motoren er placeret i en 49 graders vinkel under gulvet giver et 219 liters stort bagagerum med helt fladt gulv. Bagsædet kan nedfældes 50/50 hvilket giver 1.35 meters lastlængde og lægger man forsædet ned i passagersiden har man hele 220 cm at brede sig på. Ikke dårligt for en bil der er 3.59 meter lang.

Styr bilen med din smartphone

At være på – betyder i den grad noget i disse år. Og på det er man i den nye Twingo, hvor man har to forskellige muligheder for kommunikation med omverdenen. Enten gennem den nyeste generation af R-Link – eller med det billigere alternativ R&GO for din smartphone.

R & GO ® applikationen kan downloades gratis af Twingo-ejere og gør det muligt at koble den til bilens radio. Via en menu med tydlige ikoner er det nu via din smartphone muligt at få 3D navigation, Bluetooth telefoni, media system med ex Spotify og sidst men ikke mindst kørecomputer.

R & GO ®-radioen er forberedt så alle typer smartphones kan monteres på instrumentbordet i øjenhøjde. R & GO ® programmet er kompatibelt med både Android og iOS operativsystem

An kan også få den nye Twingo med den seneste version af R-Link systemet, der er integreret i instrumentbordet.

Ny Twingo – teknisk data kort

Længde: 3,59 m

Bredde: 1,64 m

Højde: 1,55 m

Venderadius: 8.65 m

Akselafstand: 2,49 m

Maximal lastlængde: 2,20 m

Bagagerums kapacitet: 219 liter

Opbevaringskapacitet: 52 liter

Motorer:

SCe 70: benzin, 3 cylindre, 999cc, sugmotor, 70 hk, 91 Nm

TCe 90: benzin, 3 cylindre, 898cc, turbo, 90 hk, 135 Nm

Baggrund – Ny Twingo:

I 2008 satte Renaults designere og ingeniører sig for at skabe den næste generation Twingo. Styrende for processen var målet om at skabe en bil, der havde samme indbyggede ånd som kendetegnede den første nyskabende Twingo.

Målet med den nye Twingo var at skabe en endnu mere rummelig og endnu mere adræt by bil, på trods af, at den faktisk ville blive mindre end den oprindelige. Det betød blandt andet, at ideen med at skifte til en hækmotor kom i spil, på trods af, at dette ville medføre større omkostninger i udviklingsfasen.

Renaults tanker vandt genklang hos Daimler, der på samme tid var i gang med at undersøge mulighederne for den næste generation Smart for Two og Smart for Four.

På baggrund af fælles interesse i udviklingen, indgik begge virksomheder en strategisk samarbejdsaftale i 2010, hvilket betød, at en fælles udvikling af New Twingo og Smart for Two og For Four blev besluttet.

Skriv et svar