Le Mans Classic 2012

Le Mans Classic

Bliver afholdt på Le Mans banen hvert andet år. I år var der 450 biler fra 1923- 79 opdelt i 6 klasser som kørte løb på den store bane. Rundt om banen var der 90 forskellige klubber som parkere med over 8000 biler. På P-pladsen for Renault Classic ville de i år forsøge at samle så mange A110 som muligt, samt præsentere den ny Alpine-sportsvogn.

Derfor tog vi 6 personer fra Alpine klubben til Frankrig den 6-8 juli. På vej der ned overnattede vi en rigtig hyggelig Belgisk by Dinant. Derfra skulle der være ca. 6 timers kørsel til Le Mans, det holdt dog ikke helt de trafikale forhold omkring Paris betød at det tog 9 timer.

Vi havde hjemmefra booket et ”Bed and Brekfast” ganske få kilometer fra det berømte Mulsanne sving. Det viste sig at være et fint sted hvor vi kom helt ind på den franske familie og deres bolig.

Fredag morgen var vi klar til at købe billetter, indgang i 3 dage med tribune pladser koster omkring 100 eu.  Om fredagen er der knap så mange folk, og på banen er der kun træning til det 24 timers løb som starter lørdag kl.16. Vi brugte en del af fredagen til at kigge på boder og det kan der hurtigt gå en halv dag med.

Vi var selvfølgelig også på Renault Classic hvor vi så den ”nye Alpine”. Renault havde 2 biler med, en som stod udstillet på pladsen og en som blev brugt til at køre rundt på banen med.

Den nye bil, Alpine A110-50, er skabt i anledning af 50-årsdagen for originalen, Designet bygger på en anden konceptbil, Dezir, hvor der så er nogle design elementer som er taget fra den originale A110.

Bilen er bygget i letvægtsmaterialer, så den kun vejer 880 kg og er udstyret med en 3,5 liters V6 motor fra Nissan, som yder 400 hk ved 7.200 omdrejninger. En perfekt vægtfordeling med 48 pct. foran på den baghjulstrukne bil taler for sig selv.

Renault har ikke officielt planer om at sætte modellen i produktion, Men spændende bliver det hvordan, og med hvilket navn, de sportslige Renault ér kommer til at se ud i fremtiden.

Selv om vejret ikke var det bedste i år blev der solgt 109000 indgangs billetter. Det mærker man mest om lørdagen, som nok er den mest besøgte dag. Det var også den dag hvor Renault Classic ville forsøge at samle 250 stk. A110 på deres plads, det lykkes ikke helt, der kom omkring 150. Det er også mange efter danske forhold, jeg har engang set 3 samlet i Silkeborg. Løbet starter kl. 16:00 og der skiftes hver time mellem de 6 klasser, det bliver så ved til søndag kl. 16:00. Vi sad selvfølgelig på tribunen da de startede løbet, til ære for publikum blev der også lavet en start hvor der løbes over banen først. Det viste også hvorfor den start er blevet afskaffet, der var nogle som stødte sammen og måtte udgå. Om aftenen var vi rundt ved de forskellige kendte sving Arnage og Mulsanne, især når det er mørkt er det en speciel oplevelse vi ikke ville gå glip af.

Søndag aften kørte vi hjem, denne gang i en lidt større bue uden om Paris. Vi nåede den danske grænse om morgenen uden nogen problemer eller forsinkelser.

 

Skriv et svar