Det vrimler med Renault nyheder på Geneve Motorshow

vrwflwfe5nmbpo3wdfvsNyhederne står i kø på Renault standen ved det internationale Motorshow i Geneve, der åbnede for pressen den 3. marts. Der er verdenspremiere til Renault Kadjar, ny motor og længste rækkevidde til elbilen Renault Zoe, og så er der premiere til en sej Renault Clio RS Trophy.

Da Carlos Ghosn – CEO for Renault gruppen – åbnede pressekonferencen på Renault standen på Geneve Motorshow, var der pakket med journalister. De ville alle se verdensnyheden – Renault Kadjar. Renaults første crossover i C segmentet, og en bil, der kommer til Danmark lige efter sommerferien.

Det er endnu for tidligt at sige noget om priserne, men motorudvalget er allerede nu kendt. Kadjar kommer med en 110 hk diesel motor, der kører over 26 km/l, hvilket er imponerende i bilen, der er næsten 4,5 meter lang. Denne version fås også med Renaults EDC gear. Desuden kan man få Kadjar med 1.6 liters 130 hk dieselmotor, som fås til både 4×2 og 4×4 versionen, og så er det muligt også at få den med en 1.2 liters benzin turbomotor, der yder 130 hk.

Verdensbilen

Kadjar er en ”verdensbil” og seneste model i rækken fra Renault. Den bygger på den såkaldte CMF platform – Common Module Family – som deles med Nissan. En platform, som muliggør en lang række forskellige modeller på samme platform, men det er ikke samme bil som Nissans crossover.

Kadjar deler kun cirka 60 procent komponenter med Nissan Qashqai – de fleste naturligvis, når det gælder platformen. Men, når det gælder design og interiør, er der ingen ligheder mellem de to modeller.

Kadjar fås med både 4X2 og 4X4. Fælles for den er, at bilen er 4.45 meter lang, 1,84 meter bred, 1.69 meter bred og har en frihøjde på 190 mm. I 4X2 versionen har bilen extended grip funktionen som blandt andet kendes fra Renault Scenic X Mod.

Bilen er rummelig og har bagagerum på 472 liter. Den indeholder en lang række features som hands free card og integreret navigation med 7 tommer skærm. Det er også muligt at få den med 2. generation af Renaults R link system – som også findes i den nye Espace.

Skal også bygges i Kina

På fabrikken, der er ved at blive opført i Wuhan, vil Kadjar være den første model, der ruller af samlebåndet i 2016. I alt er der en produktionskapacitet på 150.000 biler om året fra fabrikken i Wuhan. Renaults ambition er på sigt at erobre 3.5 procent af markedet i Kina, hvilket forventes at udgøre omtrent 700.000 biler om året. Men de Kadjar, der sælges i Europa, bliver produceret på Renault fabrikken i Palencia i Spanien

Med Kadjar understreger Renault ikke alene sine ambitioner i crossover segmentet. Det understreger også den foryngelseskur som Renault har gennemlevet de seneste år. Renault har nu en gennemsnitsalder på sine modeller på 4.2 år – og i slutningen af 2015, er den helt nede på 3,7 år.

Crossover markedet boomer

Kadjar rammer lige ned i et crossover marked, der i den grad har taget fart. I 2014 var omkring 20 procent af alle nye modeller crossovers. I Europa har crossover segmentet en markedsandel på 23 procent, mens det i Kina er helt oppe på 26 procent. Sammen har Renault med Captur og nu Kadjar to stærke modeller i crossover segmentet. Captur solgte således i 2014 hele 178.000 styks.

I Danmark forventer vi premiere på bilen lige efter sommerferien og alle motorversioner vil være til stede. Det samme vil også den specielle Bose version, som bygger videre på højeste udstyrsniveau – Intense. Det betyder blandt andet, at den kommer med 19 tommer alufælge, subwoofer, syv højtalere, bakkamera, easypark assist, og muligheden for fuld læderkabine.

Længere på en opladning i Renault Zoe

Geneve motorshow er også stedet, hvor en opgraderet Renault Zoe viser sig frem. Renault Zoe, der har et par år på bagen, har fået en helt ny motor udviklet af Renault. Den komplementerer den nuværende motor, der er produceret af Continental.

Med den nye Renault motor øges rækkevidden med 30 kilometer til nu 240 km ifølge NEDC, uden at det går ud over ydeevnen. Den har stadig et moment på 220 Nm og 88 hk. Det betyder, at den nye Zoe er den bil i klassen, der længst rækkevidde.

Rækkevidden er forøget ved at bygge en mindre og mere effektiv motor ( 25 procent mindre ). Cameleon opladeren, der er indbygget i motoren, er nu konstrueret således, at effektiviteten af opladning ved hhv. 3,7 kW og 11 kW er langt bedre end i dag.

Til gengæld er det ikke muligt at lade den med 43 KWh/t som tilfældet er med Continental motoren. Derfor er det også Renaults strategi at fortsætte med begge motorer, idet der kan være især flådeejere, for hvem det er vigtigt at kunne lade med 43 kW, mens den almindelige forbruger vil have gavn af den kortere ladetid ved hjemmeladning. For private sker mere end 95 procent af alle opladninger i carporten.

Mere skud i Clio RS

Ja og ak – vi har ikke engang den almindelige Clio RS herhjemme, og kan derfor bare se sultent på Trophy udgaven af Renault Clio, der står og frister i Geneve. Nu har den 220 hk mod tidligere 200 hk, og har fået op til 40 Nm mere at skyde med.

Men vigtigt er det også, at gearkassen nu er blevet væsentlig hurtigere. Faktisk skifter EDC gearkassen nu 30 procent hurtigere end tidligere. Men det er ikke motor og gearkasser det hele.

Clio Trophy RS er blevet sænket 20 mm i fronten og 10 mm bagtil, der er kommet endnu fastere støddæmpere, og så er udvekslingen på styretøjet gjort hurtigere og mere præcist.

Til at holde det hele på plads kommer Clio RS Trophy med Michelin Pilot Super Sport dæk 205/40R18.

Skriv et svar