Ny Renault Trafic – Brændstof forbrug i bund – kørerglæde i top.

meeqr6e9b9pkvoxynnpcDen nye Renault Trafic, der nu produceres på den franske Sandouville fabrik, og ikke længere i Spanien på Nissan fabrikken, lanceres med en række af effektive motorer, der sparer endnu mere på de dyre dråber. Og ny Trafic kan ved hjælp af en række intelligente løsninger i kabinen også fungere som et fuldt ud funktionsdygtigt mobilt kontor.

Renault har siden 1998 været leder af LCV segmentet i Europa. Og i Danmark kravler vi støt og roligt op imod de 10 %, der er målet for markedsandelen i 2014 på LCV.

Renaults markedsandel i Europa er 14.6 %, mens vi i Danmark med 9.8 % er snublende tæt på de ønskede 10 %. Kigger vi på væksten for juni måned ligger den således på 37,4 % i forhold til samme tid sidste år i et marked, der generelt var oppe med 16 %. Renault har tænkt sig at beholde sin førerposition i Europa generelt, mens vi her i Danmark satser på at få endnu bedre fat i markedet.

Helt essentielt for at det mål, er introduktionen af ny Trafic og ny Master, som ikke kommer langt efter introduktionen af den face liftede Renault Kangoo Van, der kom sidste år.

Den nye Trafic kombinerer styrkerne ved forgængeren med flere centrale forbedringer. Foruden designet, der udstråler dynamik og robusthed på samme tid, er ny Trafic blevet længere og mere praktisk. Længden er øget med 21 centimeter – og lastlængderne på hhv. 3,75 og 4,15 for L1 og L2 versionerne sætter ny standard i klassen.

Men det er ikke lastrum det hele. Væggen mellem lastrummet og kabinen er rykket 3 centimeter, så der er blevet endnu bedre plads i kabinen.

Det nye motorprogram har et brændstofforbrug, der gennemsnitligt er faldet med 1 liter pr 100 i forhold til forgængeren. Samtidig er makseffekten øget til 140 hk/ 340 Nm.

Motorerne i den nye Trafic er alle hentet fra den 1.6 liters dCi som Renault blandt andet udviklede til Scenic og Megane

Fire motorer klarer alle behov

Den nye Trafic kommer med fire forskellige motorvarianter. To motorer på hhv. 90 og 115 hk med singleturbo og to motorer på hhv. 120 og 140 hk med Twin turbo.

1.   dCi 90 (260 Nm) med eller uden Stop & Start.

2.   dCi 115 (300 Nm) med Stop & Start. 15.4 km/l

TwinTurbo-motorene er kraftfulde og mere økonomiske. Forbruget er faldet på grund af det såkaldte Energy Smart Management

3.  Energy dCi 120 Twin Turbo (320Nm) med Stop & Start. Denne nye motor har klassens laveste forbrug med hele 17.5 km/l

4.   Energy dCi 140 Twin Turbo (340 Nm) med Stop & Start.

Topmotoren i Trafic er på 140 hk og har imponerende 340 Nm hvoraf hele 270 Nm er til stede ved 1250 Omdr/min. Det er den perfekte motor til de rigtig tunge lastopgaver og har en brændstofforbrug på blot 16.4 km/l. Disse Euro5 – motorer er udviklet for også at opfylde Euro 6b kravet.

Der kan i øvrigt hentes yderligere brændstofbesparelse ved at bruge den ECO funktion der findes i bilen. Funktionen kendes fra alle Renaults personbiler og giver op til 10 procents besparelse.

Twin Turbo

Dieselmotorteknik med TwinTurbo kombinerer et højt drejningsmoment med lave omdrejninger – 80 procent af det maksimale moment således tilgængeligt allerede ved 1250 omdr/min. Systemet består af to sekventielle turboaggregater.

• Den første turbo – lavtryksturboen – gir et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og gir gode mellemaccelerationer.

• Den anden turbo tager over ved højere omdrejninger og sikrer øget og smidigere acceleration.

Det lavere forbrug i disset o motorer med Twin Turbo er opnået ved aerodynamiske forbedringer, vægtbegrænsning og fremfor alt avanceret teknik.

• Dobbelt turbo-teknik

• Stop & Start

• ESM (Electric Smart Management) – genindvending af energi ved opbremsning.

• Letløbsdæk

Den nye Trafic har også længere serviceintervaller hvilket bidrager til lavere driftsomkostninger.

Olieskift er nu udvidet til 40.000 km/2 år – alt efter hvad der nås først. Tandremmen er desuden vedligeholdelsesfri.

Mobilt kontor

Kabinen i den nye Trafic er bygget som et mobilt kontor hvor mobiltelefon, læseplads og den bærbare computer altid er indenfor rækkevidde. Føre kabinen har desuden 90 liters opbevaringsplads, hvilket er det bedste på markedet.

Placeringen af mobiltelefonholderen er nu placeret højere på intrumentbordet og indenfor rækkevidde af føreren. Holderen fungerer til langt de fleste mobiltelefoner med op til 4.7 tommer skærm.

Varebil udenfor – personbil indenfor

I gamle dage vidste man når man kørte varebil. Kabinen var spartansk indrettet uden for megen komfort. Det laver den nye Trafic nu om på. Interiøret i kabinen minder meget om det man kender fra personbilen Renault Captur. Den moderne midterkonsol med multimediesystemet Media Nav og styringen af klimaanlægget samt rattets placering, giver følelsen af en personbils komfort og dynamik.

Med til at forstærke den fornemmelse er nye sæder med bedre støtte og bedre polstring desuden er der øget komfort da der er indbygget armlæn i dørsiderne.

I forhold til den foregående Trafic er forsædet blevet sænket med 36 mm, mens ryglænet kan komme endnu længere tilbage. Både sæde og rat kan justeres i både højde og længderetningen så alle uanset højde og drøjde kan få den optimale kørestilling. Forsædet kan justeres 60 mm i højden og 200 mm i længden. En forbedring på 18 mm i forhold til den forgående Trafic.

I den nye Trafic kommer man aldrig til at mangle fralægningsplads. I alt er det 90 liter fordelt på 14 større og mindre rum. De rummer fra 2 dl – til 54 liter. Alle rum er integreret i bilens design

Op til 4.2 meter last

Takket være to gennemlastningsluger er Trafic den eneste i sin klasse, der kan transportere op til 4.15 meter lange genstande. (L2-versionen). En lastluge placeret nederst i varerummet øger den maksimale lastlængde med 41 centimeter. Luge nummer to findes under passagersædet for yderligere at øge lastlængden med 80 cm.  Lugens dimensioner er 510 mm i bredden og 228 mm i højden. Den kan holdes åben af to magneter og kan endda helt fjernes, hvis det ønskes.

Lastkapacitet på op til 8.6 kubikmeter.

Ny Trafic findes i to længder og med plads til hhv. tre og fem personer samt som bus. Sammenlagt giver det 270 forskellige kombinationer og i varevognsudgaven er der fra 5.2 til 8,6 kubikmeter varerum. Den nye Trafic er 210 mm længere end forgængeren, hvilket giver en ekstra lastkapacitet op 200 liter (H1 version) eller 300 liter (H2). Lastrummet er optimalt konstrueret så L1 versionen faktisk kan laste hele tre EUR paller eller 11 gipsplader

Fra begyndelsen fås ny Trafic i ti forskellige karosserifarver. Nye er den bambusgrønne og kobberbrune.

Forskellige mediesystemer

MEDIA NAV og R-Link Evolution®

MEDIA NAV, som man kender det fra næsten alle Renaults biler, fås nu også indbygget i instrumentbordets midterkonsol på ny Trafic. Den har en 7 tommer touchskærm og Bluetooth ®-tilslutning for streaming af musik og handsfree-mobiltelefoni.

Man kan også få det avancerede R -Link Evolution ® multimediasystem til ny Trafic.

TELEFONEN SOM NAVIGATOR

R & GO® er et program (Android og iOS) til tablets og smartphones, der er udviklet specielt til Renault. Programmet gør at smartphones og tablets fungerer automatisk med bilens radio. Fire tydlige ikoner gir adgang til skræddersyede funktioner.

  • 3D-navigaitaion Active trafikinformationssystem.
  • Handsfree telefoni
  • Multimedia (styrning af radio, MP3- og webbradio. Bilens kørecomputer (Renault Driving eco ², etc.

Fire nye hjælpemidler

Bakkamera

Som tilvalg er det muligt at få et bakkamera der sidder langs det venstre bremselys jt oppe på bagdørene så optimal oversigt over hvad der sker bag bilen er sikret. Kameraet fungerer sammen med den bagerste parkeringssensor.

Vidvinkelspejl

Der er indbygget endnu et spejl på bagsiden af af passagersidens solskærm. Det fordobler synsvinklen bagtil højre og hjælper føreren med at opdage objekter der ellers vil være i den normale blinde vinkel.

Hill Start Assist

Systemet fungerer automatiskt når føreren starter på en hældning, der er mere end 10 %. I to sekunder holder den automatisk bilen så den ikke ruller baglæns.

Extended Grip

Denne antispinn funktion fungerer på forhjulene for at optimere vejgrebet på dårligt underlag.

Priser og introduktion

Prisen for ny Trafic begynder ved 187.900 for L1H1 versionen med 90 hk motor.

Skal der 115 hk i bilen er indgangsprisen for samme længde og højde 192.900 kr.

Ønsker man 120 hk Twin Turbo motor begynder prisen ved 202.900 kr.

Topversionen med 140 hk og twin turbo begynder ved 207.900 kr.

Ny Trafic kan allerede nu bestilles, og der er lancering i uge 37.

Skriv et svar