Lidt kongelig har man vel lov til at være

Inga Warming og Jan Pedersen fra Sønderborg har som de første i Sønderjylland købt verdens første elbil med udskifteligt batteri – Renault Fluence Z.E.  De fik endda deres bil før kongehuset fik deres.

”Den er så dyr i vask. Den er nemlig så flot, at vi bliver nødt til at vaske den hver uge”, siger Inga Warming med et smil, mens hun kører hånden hen af siden på den hvide Renault Fluence Z.E. Den første af sin slags. Ikke alene i Sønderborg, men i hele Sønderjylland. For ægteparret Inga og Jan er med egne ord ægte pioneere.

De fik bilen leveret af Auto Lindvang i Sønderborg på arbejdernes internationale kampdag  – den 1. maj – og siden har bilen i den grad fået lov til at arbejde. For med bopæl i Sønderborg og arbejde i Nordborg skal den hver dag tilbagelægge 70 kilometer med Inga bag rattet. Og det har indtil nu været en ret fantastisk oplevelse.

” Det er en meget fin bil. Den føles helt limousine-agtig. Og indtil nu har den i den grad levet op til vores forventninger”, siger Inga, der bruger bilen til daglig. Jan har fået lov til at prøve bilen, men der er vist ingen tvivl om, hvem der er det stærke køn, når det drejer som om magten over bilnøglerne til den hvide elbil.

At der kom en Renault Fluence Z.E. i familiens indkørsel er ikke Kongehusets skyld. de fik nemlig deres langt efter at Inga og Jan havde bestilt og modtaget deres. Nej det var faktisk fodboldlandsholdests skyld.

” Vi havde i lang tid talt om at skulle have en elbil. Men vi ville vente på den rigtige af slagsen. De, der indtil nu havde været på markedet, syntes vi var for små, men da vi så fodboldlandsholdet teste Renault Fluence Z.E. på Better Place Centret i København, sagde vi – jamen det er da sådan en vi skal have”, siger Inga og har ikke fortrudt købet en eneste gang.

Mange betragter fejlagtigt elbilen som bil nummer to, men ikke hos Jan og Inga. Her er elbilen bil nummer et. Derfor glæder ægteparret fra Sønderborg sig også til, at det landsdækkende net af batteriskiftestationer, som Better Place ruller ud inden længe, bliver en realitet.

Med et batteriskifte, der tager under fem minutter, på en af de 19 stationer, der snart står klar til at åbne over det ganske land, er elbilens eneste svage punkt – rækkevidden, nemlig løst.

” Vi har tegnet et medlemsskab til Better Place, der inkluderer 30.000 kilometers kørsel om året, så vi vores Renault Fluence Z.E. skal kunne bruges til alt – også lange ture rundt i landet. Indtil skiftestationerne åbner har vi beholdt vores gamle benzinbil, men vi kan ærlig talt ikke vente med at sende den på pension”, siger Inga, der har oplevet meget stor interesse for bilen fra venner, familie og kolleger.

” Hvis man ønsker at lave i anonymitet så skal man ikke købe en elbil, for folk er virkelig interesserede i, hvordan det er at have sådan en bil. Og jeg kan ikke tælle hvor mange gange jeg har givet en prøvetur, for det vil alle gerne. Og jeg har ikke oplevet nogen, der gik skuffede ud af bilen. Alle har været meget begejstret for vores elbil og det kan vi godt forstå, slutter Inga Warming – en glad elbils pioneer fra Sønderborg.

 

Skriv et svar