Ny Clio – fræk, fransk og forførende

Ny Clio betager med frækt design og nyskabende teknologi som R-Link – en integreret online tablet, der styrer alt i bilen, samt motorer – heriblandt en 90 hk dieselmotor, der klarer hele 31.25 km/l, samt Renaults første tre cylindrede turbo-benzinmotor.

Med knap 12 millioner eksemplarer solgt i 115 lande over hele verden og en historik, der rækker 22 år tilbage, er Renault Clio et ikon for Renault. Og nu kommer fjerde generation. I første omgang som hatch back og i foråret som stationcar.

Den nye Renault Clio er en model, der er knyttet kæmpe forventninger til, fordi den ikke alene introducerer Renaults nye designfilosofi. En filosofi, der gør op med de forsigtige streger på papiret, og i den grad giver Renault Clio X-factor. Men også fordi det er  i den nye Renault Clio, at nyskabelser som Renaults første tre cylindrede benzinmotor finder vej og den mest nøjsomme dieselmotor i segmentet findes. Og så er det i den nye Renault Clio at systemet R- Link for første gang kan ses og bruges. 

Design med kant

Den nye Renault Clio er det første ægte design fra chefdesigner Laurens van den Ackers hånd, og der er skruet op for de sexede linjer. I forhold til den nuværende Clio er den ikke alene blevet 100 kilo lettere. Den er også blevet bredere og lavere. Fronten er dynamisk og agressiv og LED kørelys er standard, mens bagenden er nærmest coupe agtig.

Den nye Clio fås kun i fem dørs version, men dørhåndtagene er skjult tæt ved baglygterne, så også med fem døre har den et sportsligt udtryk. At man har valgt udelukkende at markedsføre den med fem døre skyldes, at efterspørgslen efter tre-dørs biler er faldet markant de sidste ti år. For ti år side udgjorde 3 –dørs biler i dette segment halvdelen af alle solgte – i dag er det under 25 procent.

Verdensklasse diesel

At Renault er eminente, når det drejer sig om at lave dieselmotorer, er der vist ingen der tvivler på og med den nye Clio introducerer Renault en 90 hk dieselmotor, der klarer hele 31.25 km/l.og har et CO2 udslip på 83 gram CO2 pr. km. Intet mindre end rekord i klassen.

Udover den meget nøjsomme diesel introducerer Renault også sin første tre cylindrede benzinmotor med turbo. Den er på blot 900 ccm, men yder 115 hk med et maksimalt moment på 135 Nm. Også denne sparer mildest talt på de dyre dråber. Ved blandet kørsel siger økonomien 23.25 km/l.

I det hele taget er der sket et kvantespring på teknologi-siden i den nye Renault Clio. Blandt de mange tekniske nyskabeleser er blandt andet, at den nu kan fås med EDC gearkasse, den har hillstart assist, og der er stop start teknologi. Alle biler er desuden udstyret med Key Less Go systemet og det er muligt at tilkøbe bakkamera og meget andet.

 R-Link  -en tablet styrer alt

At Renault Clio I den grad er et kvantespring rent teknologisk symboliseres ved systemt R-Link som kan købes til Clio. Kort fortalt er det et system, der styrer alt via en syv tommer stor skærm placeret lige til højre for føreren . Her styres alle bilens funktioner, som klimaanlæg, radio mm. Men det er blot en lille del af det. For med R-Link er man online, og den bedst kan sammenlignes med en tablet, der i øvrigt kan stemmestyres når man kører. Med R- Link er man så at sige i forbindelse med omverdenen mens man kører. Udover basisfunktioner inkluderer R-Link også TomTom navigation og da systemet er online er det ganske som på en tablet muligt at downloade forskellige apps til bilen, ligesom man kan bruge systemet til online at tjekke mails etc.

 Den nye Renault Clio introduceres i Danmark i midten af november. Priser er endnu ikke tilgængelige.

Fakta: Hvad adskiller den nye Clio fra den eksisterende

 

Teknisk

Ny 3-cylindret motor.

EDC gearkasse

Hillstart assist

Stop & Start teknology

Udstyr

Renault R-Link connected multimedia tablet med touch screen and stemme-genkendelse

Eco-drive

Bakkamera

16-17 tommer hjul

Sport mode

Alle nye Clio IV har:

Speed limiter og cruise control

Driver and passenger power windows

LED daytime running lights

60/40 split begsæde

Multijusterbart rat

Skriv et svar