Årets julegave vejer 3.2 kilo – ny bog om Renault

xbvu51qoodgmopjx99gnEn coffee table book – det er vist det bedste udtryk for den eksklusive bog om Renault i Danmark, der netop er udkommet. En bog med 700 billeder og fyldt med nye historier fra en svunden tid.

Renault i Danmark – Mennesker, biler og markedsføring. Det er titlen på en helt ny bog om Renault i Danmark. Bogen tager afsæt i bilmærket Renault, men fortæller så meget andet end bilerne, der blot er omdrejningspunkt i en rejse op gennem det 20.århundredes mobilitet for både erhverv og private. Bogen rummer over 700 fotografier og illustrationer, mange af dem har ikke tidligere været offentliggjort.

Bogen går ikke kronologisk frem, men fortæller om begyndelsen. Blot ti år efter at Renault blev en realitet i Frankrig kom der i 1908 et større antal til Danmark, da det nye Taxamotorkompagni udelukkende anvendte Renault-hyrevogne. Kompagniet gik målrettet til værks med taxaholdepladser, stordrift og en telefoncentral, der fik branchefolk fra hele Europa til København for at se den danske foregangsvirksomhed.

Mange af bilismens foregangsmænd var med i kredsen af mænd, der fik de franske biler ud at rulle herhjemme, herunder ”Sundflyveren” Robert Svendsen og journalist Alfred Nervø. Senere fulgte importørne Christian Bohnstedt-Petersen og familien Friis-Hansen.

Især efter anden verdenskrig vandt Renault udbredelse. Ikke mindst de populære Renault 4CV og Dauphine var i 1950’erne og 1960’erne med til at få ”familien Danmark” ud at køre. Siden fulgte blandt andet Renault 4 – ”Danmarks nationale postbil” – og mange andre karakteristiske modeller.

I begyndelsen af 1970’erne kom den mangeårige importør af Renault, Brdr. Friis-Hansen A/S, i økonomiske vanskeligheder og den efterfølgende konkurs hørte blandt årtiets større danske erhvervsskandaler. Senere blev Volvo importør af Renault – bogen klarlægger, at den hollandske stat i en årrække herefter medvirkede til at begrænse importen af Renault-biler til Danmark!

Bogen kommer rundt om bilmærkets udvikling i Danmark gennem interview med mennesker, der har arbejdet med Renault fra begyndelsen af 1950’erne, herunder omtale af importører, forhandlere og ejere af bilerne. Hertil kommer eksempler på bilernes markedsføring op gennem det 20. århundrede.

Også bilmærkets internationale udvikling fortælles i bogen. Her har forfatternes kontakt til Renault-familien muliggjort, at beskrivelsen af Louis Renault og begyndelsen på hans industrieventyr tager afsæt i familiens historie og dokumentation.

Bogen kan købes hos landets boghandlere for 499 kroner.

 

Skriv et svar