Nyt bilmærke – Dacia kommer til Danmark

j4v9b3sezxfcgaztsgju

Bilmærket Dacia kommer til Danmark. Det betyder nye biler med tre års fabriksgaranti til priser, der matcher brugte bilerDen 6. april introduceres den store MPV Dacia Lodgy med plads til 5 og 7 personer til 129.990 kroner.

Rygterne om bilmærket Dacias introduktion i Danmark har svirret i lang tid, men nu bekræfter den danske Renault importør, at forhandlingerne om Dacia er afsluttet og salget officielt skydes i gang den 6. april.

”Dacia, der jo ejes 100 procent af Renault, og som har været en kæmpesucces i hele Europa, har vi længe ønsket til Danmark. Men vi har ventet på, at bilen kunne leveres med økonomiske motorer og det optimale sikkerhedsudstyr, som blandt andet indeholder antiskridsystemet ESC. Det kan bilerne nu samtidig med, at vi har været i stand til at forhandle nogle meget attraktive priser hjem”, siger direktør i Renault Danmark Henrik Bang

Dacia introduceres hos 26 Renault forhandlere den 6. april. Den første bil, der introduceres er den store familiebil Dacia Lodgy og senere på året kommer Dacia Sandero – en bil, der er en smule større end en Renault Clio samt Dacia Logan MCV. Sidst på året introduceres desuden firhjulstrækkeren Dacia Duster. Alle bygger på gennemprøvet Renault teknologi, og har blandt andet samme motorer som findes i Renaults biler.

Men først altså Dacia Lodgy, der er et åbenbart godt tilbud til den pladskrævende familie, der ikke har råd til en stor Renault Scenic eller andre af de kendte MPV biler. Dacia Lodgy fås som fem eller syv personer bil, og prisen begynder ved blot 129.990 kroner for basisversionen med plads til fem personer og et kæmpe bagagerum. Til knap 150.000 kroner fås den med 7 sæder. Det er groft sagt halv pris af en tilsvarende MPV. Bilen kommer som standard blandt andet med antiskridsystemet ESC, isofix på alle tre bagsæder på anden række og den seneste teknologi, når det handler om airbags, ABS og andre passive og aktive sikkerhedssystemer.

Netop sikkerheden har været meget omtalt, da Dacia Lodgy fik tre stjerner i den seneste EuroNCAP test og dermed fik en del kritik. Til den kritik siger Henrik Bang.

”Dacia Lodgy er især interessant for de bilkøbere, der er i markedet efter en brugt bil. Og sammenligner man Dacias sikkerhed med de brugte biler i samme kategori og til samme pris som brugt, er bilkøberne bedre stillet ved at købe en Dacia. Ikke alene er crashsikkerheden den sammen som i en brugt tilsvarende bil. Læg dertil sikkerheden ved at have en helt ny bil, der i øvrigt har tre års fabriksgaranti. Det er jo værd at bemærke, at Dacia ifølge det franske forbrugerråd, der i marts 2011 udgav en rapport over pålideligheden i 32 forskellige biler, kom foran Toyota og i Tyskland blev Dacia i 2010 nummer to efter Audi i den tyske udgave af JD Powers kundetilfredshedsanalyse. Så er vi overbeviste om, at kunderne får fuld valuta for pengene og Dacia Lodgy er en sikker bil”, siger Henrik Bang og tilføjer.

”Dacia Lodgy er jo ikke den eneste bil på markedet med tre stjerner. Nogle af de bedst sælgende biler på det danske marked, Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 er jo også netop blevet testet til tre stjerner og det er jo væsentligt mindre biler”, siger direktør Henrik Bang, der har lagt en klar strategi for Dacia i Danmark.

”En Dacia skal koste det samme som en tilsvarende brugt, eller en bil i størrelsen under. Det betyder, at en Dacia Sandero, som vi kun introducerer med dieselmotorer, skal koste det samme som en tilsvarende minibil med diesel. Her er der i øjeblikket kun Renault Twingo til omkring 110.000 kroner og det vil så blive prisen for en bil, der er en hel klasse større og som kan fragte en hel familie inkl. bagage”, siger Henrik Bang, der ikke mener, at Dacia så at sige vil kannibaliserer på Renault.

”Vi er overbeviste om, at der er tale om to helt forskellige kundegrupper, derfor er der intet problem i, at Dacia udelukkende blive solgt gennem de autoriserede Renault forhandlere. De, der køber en Dacia er typisk familier, der ville kigge efter en brugt bil, men som pludselig kan få en ny til samme pris. Så vi glæder os vanvittigt meget til at introducere Dacia hos vores forhandlere og er sikre på, at danskerne vil tage vel imod det nye mærke .

Fakta om Dacia:

Bilmærke Dacia, der er rumænsk i sin oprindelse, daterer sig tilbage til 1966. Blot to år efter etableringen kom den første model på gaden – Dacia 1100 –  i øvrigt en bil skabt på licens fra en Renault 8.

I 1999 købte Renault 51 % af aktierne i selskabet, der dette år blev privatiseret, og i dag ejer Renault 99.4 procent af Dacia.

Dacias DNA er robuste, pålidelige og billige biler, der på samme tid lever op til Renaults strenge kvalitetskrav. Teknikken i Dacia er gennemprøvet Renault teknologi og de deler motorer med Renaults biler

Dacia produceres fortrinsvis på Mioveni fabrikken i Rumænien og herfra sælges der til 37 markeder på fire kontinenter, men der er også fabrikker i blandt andet Marokko.

Dacia har de seneste år været en stor succes også i Vesteuropa, hvor salget er på mere end 380.000 biler.

Dacia har i øjeblikket følgende modeller:

Dacia Sandero

Dacia Sandero Stepway

Dacia Logan MCV

Dacia Duster

Dacia Lodgy

Dacia Dokker

Dacia Dokker Van

Fakta om Dacia Lodgy:

Priserne:

Dacia Lodgy 1.6 – 82 hk – 5 sæder:   129.990 kr.

Dacia Lodgy 1.6 – 82 hk – 5 sæder: Ambiance  139.990 kr.

Dacia Lodgy 1.6 – 82 hk – 7 sæder:   149.990 kr.

Dacia Lodgy 1.5 Dci – 90 hk – 5 sæder:  154.990 kr.

Dacia Lodgy 1.5 Dci – 90 hk -7 sæder:  164.990 kr.

Motorer på det danske marked:  1.6 MPI – 85 hk. 1.5 Dci – 90 hk

Dacia Lodgy 1.6 MPI  Dacia Lodgy 1.5Dci

Slagvolumen: 1598 ccm  1461 ccm

Moment: 134 Nm  200 Nm

Tophastighed 160 km/t    169 km/t

Forbrug: 14 km/l  23.8 km/l

Længde: 4498 mm  4498 mm

Højde: 1682 mm  1682 mm

Bredde: 1751mm  1751 mm

Standardudstyr alle: ESC, centrallås, tagrails, tre pladser med isofix,

Standard udstyr Ambience: ESC, fjernbetjent centrallås, tagrails, tre pladser med isofix, elopvarmede forsæder, elruder foran,

 

Skriv et svar