Den 13. september har en helt ny klasse indenfor motorsport premiere i Beijing i Kina. En af hovedkræfterne bag den nye klasse er Renault. Der er tale om Formel 1 for elbiler.
Motorsport og miljøhensyn har længe været hinandens modsætninger. Det ved man godt i motorsportens verden, og netop derfor besluttede FIA ( Federation Internationale de L’Automobile ) i 2011 at indføre en klasse for elektriske biler
Navnet skulle være og er Formula –e Race championship. Fra ide til virkelighed er der gået knap fire år, og nu ligger planen for sæsonen 2014/2015 klar. I alt skal der køres 10 racerløb i 10 byer. Der er i alt 10 teams med hver 20 biler og 20 kørere.
Til forskel fra det formel 1 vi kender, er alle biler ens. Spark – Renault SRT_01E er navnet på de lydløse racere, der med meget lav vægt, og en ydelse på i alt 270 hk ( 202 kW ) garanterer høj hastighed og masser af spænding.
Renault har ikke alene leveret motorerne i alle bilerne, de har naturligvis også deres eget team. Bag det står den tidligere 4 gange verdensmester Alain Prost, der er Renault ambassadør, og så Jean Paul Driot. Som kørere har Renault valgt to unge håb – nemlig ingen ringere end Alain Prosts søn Nicolas Prost og så Sebastien Buemi.
Sammen med feltets 18 andre kørere kan se frem til en meget anderledes oplevelse. Helt som det er tilfældet med hovedparten af de konventionelle elbiler der kører i dag, hører de fortrinsvis hjemme i byerne. Her er den lydløse kørsel og fravær af udledning af forurening, en af elbilens helt store forcer. Det samme gør sig gældende med Formula –e bilerne. Netop derfor holdes løbene midt i byen, hvor publikum er helt tæt på og ikke behøver at bevæge sig ud til fjerntliggende racerbaner. Men det er lang fra eneste forskel. Løbene med elbilerne varer kun en time og der er et obligatorisk pit stop midt i løbet. Har du lyst til at se nærmere på fænomenet, er der Formula -e Race i både London og Berlin næste år.