Renault-Nissan Alliancens salg stiger for femte år i træk. I 2014 blev der solgt i alt 8.5 mio. køretøjer
Renault-Nissan Alliancen solgte historiske 8,470,610 biler i 2014. En stigning i salget, der blandt andet skyldes vækst i både Europa og USA. I alt steg salget med 2.5 procent i forhold til 2013. Lægger man Renault, Nissan og AVTOVAZ (Ruslands største bilproducent)sammen, står Alliancen for hver 10. nye solgte bil i verden.
“En solid efterspørgsel i USA, genopretningen af europæisk økonomi, og en lang række nye attraktive modeller, har medvirket til endnu et år med vækst for Alliancen i 2014”, udtaler Carlos Ghosn, CEO for Renault-Nissan Alliancen, og fortsætter “Vi er optimistiske omkring fortsat vækst på verdensmarkedet, på trods af nedgangen på det russiske og brasilianske marked”, siger Carlos Ghosn.
Renault, der er Europas 3. største bilproducent solgte 2,712,432 biler, hvilket er 3.2 procent mere end i 2013. I Europa alene blev salget 1,464,611, hvilket er 12,5 procent mere end året før, og mere end dobbelt så meget som væksten i markedet generelt. Dacia blev desuden Europas hurtigst voksende bilmærke med en stigning i markedsandelen på 0,4 procent point.
Elbiler
Renault-Nissan Alliancen solgte i 2014 i alt 82,602 elbiler – hvilket er en vækst på 24 procent i forhold til 2013. Det giver i alt en markedsandel på 56 procent. Nissan LEAF blev verdens bedst sælgende elbil med 61,507 styks, mens Renault førte an i Europa med et salg på 17,813.
Siden december 2010 har Renault Nissan Alliancen solgt 217,365 elektriske biler. 2010 var året hvor Nissan præsenterede LEAF og USA er det land, hvor bilen for alvor er slået igennem. I alt er der solgt 72,322 LEAF i USA, mens det japanske marked har taget 48,641 styks og det europæiske 33,481. Sammenlagt har Renault solgt 56,499 elektriske biler siden Renault Kangoo, som den første elbil, blev lanceret i oktober 2011.
Top 10 Alliance markeder
Land | Totalt salg | Markedsandel |
USA | 1,386,895 | 8.4% |
Kina | 1,255,665 | 5.7% |
Rusland* | 764,245 | 30.7% |
Japan | 674,922 | 12.1% |
Frankrig | 653,326 | 30.2% |
Mexico | 318,093 | 28% |
Brasilien | 309,547 | 9.3% |
UK | 259,762 | 9.3% |
Tyskland | 240,181 | 7.4% |
Italien | 184,416 | 12.5% |
*Inklusiv AVTOVAZ
Top 10 Renault Markeder
Land | Totalt salg | Markedsandel |
Frankrig | 577,601 | 26.6% |
Brasilien | 237,187 | 7.1% |
Rusland | 194,531 | 7.9% |
Tyskland | 173,479 | 5.3% |
Tyrkiet | 133,212 | 17.4% |
Italien | 130,996 | 8.9% |
Spanien | 127,666 | 13.2% |
UK | 109,014 | 3.9% |
Algeriet | 91,800 | 26.9% |
Argentina | 84,946 | 12.9% |
Om Renault-Nissan Alliancen
Renault-Nissan Alliance er et strategisk partnerskab mellem det Paris baserede Renault og Nissan med hovedkvarter I Yokohama. Renault og Nissan har været strategiske partnere siden 1999 og solgte i 2014 ikke færre end 8.5 mio. biler i 200 lande. Udover russiske AVTOVAZ, har Alliancen strategiske partnerskaber med Daimler, Mitsubishi, Dongfeng, og indiske Ashok Leyland.