4 CV R1063

Renault 4CV R1063 tilbage

Efter anden verdenskrig lancerede Renault sit bud på hvad man regnede med Europa manglede. Det var en relativ lille, let og økonomisk bil kaldet 4CV. Renault ramte nok rigtigt med 4CV for den blev hurtigt populær og var med til at starte motorsporten op efter krigen og på grund af de gode køreegenskaber faktisk temmelig succesfuldt på trods af sin beskedne motorkraft. De første par årgange af 4CV havde en 18 HK motor på 760 cm3 og det betød at bilen skulle deltage i 750 – 850 cm3 (eller mere) klasserne. For at forbedre konkurrenceevnen i motorsport tog Renault det for den tid det meget usædvanlige skridt at reducere motorens volumen! Der var bare tale om umærkelige 10 cm3 som betød deltagelse i 600 – 750 cm3 klasserne og fra at være den mindste i klassen blev den så den største! Volumen reduktionen blev fulgt af en lidt højere tunings grad af motoren så den kom til at levere 21 HK.

  

 

 

 

 

 

 

Toppen i motorsportsmæssig sammenhæng er 4CV R1063. Igen var Renault front løber for R1063 var det man i dag kalder en kitcar racer. Det betyder at man køber en standard vogn og et fabriks tunings kit som indeholder de ting som skal bruges. Fabrikken byggede ca. 80 biler selv men de var kun en mindre del af det totale antal R1063 som eksisterede. Der er tale om en total løsning så ud over motoren får køreegenskaberne også et løft så de matcher de 38 HK fra motoren. Man kunne vælge gearkasser med både 4 og 5 gear som erstatning for standard 3 trins gearkassen.

I sin motorsports karrierer skaffede 4CV en lang række sejre og klasse sejre blandt andet i Rallye Monte Carlo og på Le Mans.

4CV blev også grundlaget for en ny industri nemlig den industri som lavede biler i små serier baseret på komponenter fra standard biler. Mærker som benyttede komponenterne fra 4CV er blandt andet Autobleue og Alpine.

Tilbage til Bil Modeller

Skriv et svar