Alpine 310 6 cylindret
Alpine 310 V6 (1977 – 1979)
A310 V6 1977
MOTOR Hækmotor Renault (PRV) R 30TS, 6 cylinders V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2664 cm² Boring og slaglængde: 88 x 73 mm Kompression: 10,1:1 Ydelse: 150 hk/din ved 6000 omdr. min. Karburering: 1 enkelt Solex 34 TBIA og 1 Solex dobbelt 35 CEEI og autm. choker
TRANSMISSION Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade.
Gearkasse, 4-trins, (type 367-05) Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS Centralrørchassis Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, to fremadrettede reaktionsarme til justering, caster, KPI (i nogen grad), justerbar camber og toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Triangler med justerbar toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Skivebremser på alle fire hjul, ventilerede for. tokreds Bendix
Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel
Fælge: 7 x 13’. Med tre bolthuller Dæk: for og bag 185/70VR13 / 205/70 VR13, Michelin XDX
KARROSSERI Typer: Coupé 2+2 (1976 – 1977) Materiale: Glasfiber på harpiks-basis, limet på centralrørchassiset.
DIMENSIONER Akselafstand: 2270 mm Sporvidde for: 1400 mm Sporvidde bag: 1430 mm
Længde: 4180 mm Bredde: 1640 mm Højde: 1150 mm
Frihøjde: 160 mm Vendediameter: 9950 mm Vægt: 980 kg
Tankindhold: 55 ltr. Hjul: 13″
YDELSE
Tophastighed: 220 km/t. Benzinforbrug: 13,1 km/l ved 90 km/t, 11 km/l ved 120 km/t
BEMÆRKNINGER Pris i Frankrig i 1977, 76 900 Frf.
A310 V6 (1980)
MOTOR Hækmotor Renault (PRV) R 30TS, 6 cylinders V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2664 cm² Boring og slaglængde: 88 x 73 mm Kompression: 10,1:1 Ydelse: 150 hk/din ved 6000 omdr. min. Karburering: 1 enkelt Solex 34 TBIA og 1 Solex dobbelt 35 CEEI og autm. Choker
TRANSMISSION Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5-trins, (type 367-10)
Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS Centralrørchassis
Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, to fremadrettede reaktionsarme til justering, caster, KPI (i nogen grad), justerbar camber og toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Triangler med justerbar toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Skivebremser på alle fire hjul, ventilerede for. tokreds Bendix Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Fælge: 7 x 13’. Med tre bolthuller Dæk: for og bag 185/70VR13 / 205/70 VR13, Michelin XDX
KARROSSERI
Typer: Coupé 2+2 (1976 – 1977) Materiale: Glasfiber på harpiks-basis, limet på centralrørchassiset.
DIMENSIONER
Akselafstand: 2270 mm Sporvidde for: 1400 mm Sporvidde bag: 1430 mm Længde: 4180 mm Bredde: 1640 mm Højde: 1150 mm Frihøjde: 160 mm Vendediameter: 9950 mm Vægt: 980 kg Tankindhold: 62 ltr. Hjul: 13″
YDELSE
Tophastighed: 220 km/t. Benzinforbrug: 13,1 km/l ved 90 km/t, 11 km/l ved 120 km/t
BEMÆRKNINGER Ændringer: 5-trins gear kasse. Venstre sidespejl el-justerbart. Kontrollampe for kølevand og kontrollampe for bremsevæskeniveau. Gasfjeder på frontklappen og som noget nyt kunne man, som option, få klimaanlæg, til en pris af 6 300 Frf. Pris i Frankrig i 1977, 92 000 Frf.
A310 V6 (1981-1985)
MOTOR Hækmotor Renault (PRV) R 30TS, 6 cylinders V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2664 cm² Boring og slaglængde: 88 x 73 mm Kompression: 10,1:1 Ydelse: 150 hk/din ved 6000 omdr. min. Karburering: 1 enkelt Solex 34 TBIA og 1 Solex dobbelt 35 CEEI og autm. choker
TRANSMISSION Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5-trins, (type 367-10)
Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS Centralrørchassis
Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, to fremadrettede reaktionsarme til justering, caster, KPI (i nogen grad), justerbar camber og toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere
Bremser: Ventilerede skivebremser på alle fire hjul, tokreds Bendix Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Dæk: for og bag 190/55/VR340, og 220/55 VR365 TRX mm-størrelser, d.v.s. Ca. 14’ for og 15’ bag.
A310 V6 1981, røntgenbillede
KARROSSERI Typer: Coupé 2+2 (1980) Materiale: Glasfiber på harpiks-basis, limet på centralrørchassiset. DIMENSIONER: 2270 mm Sporvidde for: 1410 mm Sporvidde bag: 1435 mm Længde: 4250 mm Bredde: 1650 mm Højde: 1150 mm Frihøjde: 140 mm Vendediameter: 9950 mm Vægt: 1018 kg Tankindhold: 62 ltr. Hjul for og bag: 340 TRX, 365 TRX (ca. 14’ og 15’)
YDELSE
Tophastighed: 220 km/t. Benzinforbrug: 13,1 km/l ved 90 km/t, 11 km/l ved 120 km/t
BEMÆRKNINGER Karrosseri let restyling, ”kofangergummilæben” udskiftet med kunststof-kofanger, med integrerede blink/positionslys, luftindtag til køler. 380 mm (15’) alu-fælge bag og 340 mm (14’) for med fire bolthuller, fra R5 turbo, men ikke lakerede. Bosch kontaktløs tænding, nye gearkasseophæng, (R 30TX ) Nye bremser for og bag (fra R5 Turbo). Forbro modificeret til de nye hjulnav og nye bremser. Baghjulophæng er hentet fra R5Turbo, med en meget bred nederste triangel, uden toe-variation. Nye større lavprofil dæk. Skærmudlægget let modificeret for at give plads til de nye større hjul. Elektronisk omdr.tæller med pickup på venstre forhjul, og den har fået oliestandsmåler. Udsparing til ”RENAULT Alpine” logo på bagpanel. Nødreservehjul, selv-sammenklappeligt, en kompressor til oppumpning samt Et par stof arbejdshandsker
Pris i Frankrig i 1981, 105 000 Frf.
A310 V6 GT(1983-1984)
MOTOR Hækmotor Renault (PRV) som den man leverede til Volvo, på 2,8 ltr. 6 cylinders V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2849 cm² Boring og slaglængde: 91 x 73 mm Kompression: 10,50:1
Ydelse: 193 hk/din ved 6000 omdr. min. Karburering: 2 tredobbelte Weber IDA 46
TRANSMISSION Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5-trins, (type 367-10) ? Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS
Centralrørchassis Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, to fremadrettede reaktionsarme til justering, caster, KPI (i nogen grad), justerbar camber og toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Ventilerede skivebremser på alle fire hjul, tokreds Bendix Styrtøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Fælge: 8 x 15’ for, og 10 x 15 bag, med fire bolthuller Dæk: for og bag 225/50/VR15, og 285/40 VR15, Pirelli P7
A310 V6 GT 1983
KARROSSERI Typer: Coupé 2+2 (1983)
Materiale: Glasfiber på harpiks-basis, limet på centralrørchassiset. DIMENSIONER: 2270 mm Sporvidde for: 1410 mm Sporvidde bag: 1430 mm Længde: 4250 mm Bredde: 1650 mm Højde: 1150 mm Frihøjde: 140 mm Vendediameter: 9950 mm Vægt: 980 kg Tankindhold: 62 ltr. Hjul for og bag: PLS 7,5 J15 og 10J15
YDELSE Tophastighed: 235 km/t.
Benzinforbrug: 6,6 km/l
BEMÆRKNINGER Karrosseri som 1981-85, men skærmudlægget voldsomt forøget, panelkasser mellem for og baghjulbuer. Den har fået et elektrisk justerbart sidespejl nu også i højre side. Herudover har den fået en stor heckspoiler af gummi. Lys/blinkkontakten bliver udskiftet med R20/30 typen. Ny visker/vaskerkontakt med fast visker-pausefunktion.
Rudehejskontakterne bliver udskiftet til Renault Fuego-typen.
Lys i askebægeret. Ledningsnet med radioforberedelse og højtalere i dørene.
A310 GT-PACK (1982)
På grund af faldende salgstal producerede man, især for det udenlandske marked, GT PACK, der af udseende var identisk med GT, men med 1980-modellens mekanik, altså 150 hk/din.
A310 V6 GT gr.4 (1983-1984)
MOTOR Hækmotor Renault (PRV) 6 cylinders V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2664 cm² Boring og slaglængde: 88 x 73 mm Kompression: 10,50:1 Ydelse: 243 hk/din ved 7200 omdr. min. Karburering: 2 tredobbelte Weber IDA 46 C3
TRANSMISSION Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade.
Gearkasse, 4-trins, (type 367-05) ? Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
A310 V6 GT Boulogne, gr. IV, 243 hk/din
CHASSIS
Centralrørchassis Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, to fremadrettede reaktionsarme til justering,
caster,KPI (i nogen grad), justerbar camber og toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Ventilerede skivebremser på alle fire hjul, tokreds Bendix Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Fælge: 8 x 15’ for, og 10 x 15 bag, med fire bolthuller Dæk: for og bag racing Michelin 15x59x15, 26x61x15
KARROSSERI Typer: Coupé 2+2 (1980) Materiale: Glasfiber på harpiks-basis, limet på centralrørchassiset.
DIMENSIONER: 2270 mm Sporvidde for: 1430 mm Sporvidde bag: 1430 mm Længde: 4180 mm Bredde: 1745 mm Højde: 1120 mm Frihøjde: 160 mm Vendediameter: 9950 mm Vægt: 960 kg Tankindhold: 2×60 ltr. Hjul for og bag: 15’