A106

Alpine 106 (1955-1960)

A106 er en bil som er baseret på den franske “folkevogn” eller creme-snitten som den kaldtes Renault 4CV. Baseret betyder her at der inden i det flotte karrosseri er en almindelig 4CV. I de første udgaver betød det 21 hk til 550 kg så da den kom frem var det en ganske kvik vogn i forhold til de andre bile på vejene. Senere blev vognen løbende modificeret med helt op til 59 hk til de lidt over 550 kg som vognen startede med. I halvtredserne var det noget af en fartbombe som fik ret stor racer succes på bane og i rally.

COACH

A106 har et en-komponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på en umodificeret 4 CV- undervogn. Akselafstand: 2 110 mm Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 700 mm Bredde: 1 450 mm Højde: 1 270 mm Frihøjde: 180 mm Vendediameter: 8 400 mm Vægt: 550 kg Tankindhold: 28 ltr. Hjul: 15 x 3,5 Dæk: Klebert 135×380 mm

CABRIOLET (1958-1960) og COUPÉ SPORT (1960) 1.type

Cabriolet´erne og Sport Coupé 1. type har lodrette forlygter på et en-komponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på en forstærket 4 CV- undervogn Akselafstand: 2 110 mm Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 700 mm Bredde: 1 450 mm Højde: 1 220 mm Frihøjde: 180 mm
Vendediameter: 8 400 mm Vægt: cabrio540-570 – Sport Coupé 565 kg. Tankindhold: 27,5 ltr. Hjul: 15″ x 4″ Dæk: Klebér 135×381 mm

 

CABRIOLET (1958-1960) og COUPÉ SPORT (1960) 2. type

Cabriolet´erne og Sport Coupéerne serie 2 med forenden i berlinettestil her et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på et centralrørchassis. Kun længden ændrer sig i forhold til de tidligere modeller. Den øges fra 3 700 – 3 780 mm. COUPÈ 2+2 (1960 – 1964) Coupé 2+2 et enkomponent glasfiberkarrosseri monteret (limet) på et centralrørchassis, 7cm længere end 4 CV- undervognen.
Motorisering: Dauphine 845 cm² med 40 eller 50 hk/sae Eller 904 cm² med 55 hk/sae Akselafstand: 2 180 mm Sporvidde for / bag: 1 220/1 220 mm Længde: 3 980 mm Bredde: 1 490 mm
Højde: 1 240 mm Frihøjde: 180 mm Vendediameter: 8 750 mm Vægt: 585 kg. Tankindhold: 28 ltr. Hjul: 15″ x 4″ Dæk: Klebér 135×381 mm

 

Motorer

A 106 Normale (1955 – 1960)

MOTOR type Renault R 1062 (4 CV), 4 cylinders vandkølet, topventilet stødstangsrækkemotor med lateral knast anbragt i hækken. Cylindervolumen: 747 cm²
Boring og slaglængde: 54,5 x 80 mm Ydelse: 21 hk/sae v. 4 100 omdr./min Karburering: Dobbelt Solex PAAI eller Weber 36 DCLD 3
TRANSMISSION Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 4CV tre gear, option, fem gear type ”Claude” Differentiale: 4,72 : 1 Udvekslingsforhold gearkasse: I. 17,45: 1, II. 8,73: 1, III. 5,05: 1
CHASSIS
4 CV platform Affjedring for: Uafhængige, triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstød-dæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Pendulaksler, uden toe-variation ved affjedring, spiralfjedre og teleskopstøddæmpere
Bremser: Hydrauliske, tromler på alle hjul. Styretøj: Tandstang Fælge: 3,5 x 15″ Dæk: 135 x 380
KARROSSERI
Typer: Coach, (1955-1960), cabriolet (1958-1960) og coupé- sport (1960) Materiale: enkomponent glasfiber på harpiks-basis, limet på platformen.
YDELSE Tophastighed: 120 km/t.
Benzinforbrug: 14,3 km/l
BEMÆRKNINGER Pris i Frankrig i 1956 : 829 000Frf. (Gamle), = ca. 8 290 Dkr. Fra 1956 til 1958 kunne man som option få en Alpine A106 Spéciale udstyret med 1062 motor med 30 hk/sae i stedet for de normale 21 hk/sae

A 106 Mille Miles (1955 – 1961)

MOTOR: type Renault R 1063 (4 CV), 4 cylinders vandkølet, topventilet stødstangsrækkemotor med lateral knast anbragt i hækken. Cylindervolumen: 747 cm²
Boring og slaglængde: 54,5 x 80 mm Kompression: 9:1 (9,5:1 på bestilling) Ydelse: 38 hk/sae v. 6 200 omdr./min
Karburering: Dobbelt Solex PAAI eller Weber 36 DCLD 3

TRANSMISSION: Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5 gear, typer ”Claude”, synkroniserede alle, undtagen I. (Tretrins 4CV gearkasse på bestilling) Differentiale: 4,714 : 1 (7/33) eller 8/35, 6/31, 7/35, 6/33, 7/31 Udvekslingsforhold gearkasse: I. 3,70: 1, II. 2,41: 1, III. 1,68: 1, IV. 1,28: 1, V. 1,03: 1

CHASSIS: 4 CV platform Affjedring for: Uafhængige, triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstød-dæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Pendulaksler, uden toe-variation ved affjedring, spiralfjedre og teleskopstøddæmpere
Bremser: Hydrauliske, tromler på alle hjul. Styretøj: Tandstang Fælge: 3,5 x 15″ Dæk: 135 x 380
KARROSSERI: Typer: Coach, (1955-1960), cabriolet (1960) og coupé- sport (1960) Materiale: enkomponent glasfiber på harpiks-basis, limet på platformen.
YDELSE: Tophastighed: 153 km/t.
Benzinforbrug: 11,75 km/l
BEMÆRKNINGER: Pris i Frankrig i 1957 : 1 107 000Frf. (Gamle), = ca. 11 700 Dkr., (option Claude gearkasse, 138 900 Frf.) Mille Miles i 1960 og 1961 ydede 48 hk/sae og ikke mere 38, takket være en Weber karburator og én kompression på 9,4:1. A 106 Mille Miles Berlinette, kunne man få til 1961- prisen med centralrørs chassis.

Tilbage til Bil Modeller

Skriv et svar