GTA V6

 

Alpine GTA

Teknisk specifikationer og de forskellige karrosserier på V6GTA

Alpine V6GTA (D500)

 

 

 

 

 

 

 

 

MOTOR
Hækmotor Renault Z6W (PRV D500 05) V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, og blok og topstykke i aluminium.
Cylindervolumen: 2 849 cm²
Boring og slaglængde: 91 x 73 mm
Kompression: 5,5:1
Ydelse: 160 hk/din ved 5750 omdr. min.
Hk pr. kg. 7,12
Karburering: 1 enkelt Solex 34 TBIA og 1 Solex doble 35 CEEI og autm. choker

TRANSMISSION
Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade.
Gearkasse, 5-trins, (type 367-10)
Differentiale: 3,444: 1 (9/31)

CHASSIS
Centralrørchassis
Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, en fremadrettet reaktionsarm til justering, caster, KPI (i nogen grad), toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere
Bremser: Ventilerede skivebremser på alle fire hjul, tokreds Bendix
Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel
Fælge: 7 x 15’. Med fire bolthuller x 100mm
Dæk: for og bag 190/55/VR365, og 220/55 VR365 TRX (mm-størrelser) D.v.s. Ca. 15’ for og bag.

Alpine V6 GTA

KARROSSERI
Typer: Coupé 2+2
Materiale: Compositmateriale, limet på centralrørchassiset.

DIMENSIONER
Akselafstand: 2 270 mm
Sporvidde for: 1 493 mm
Sporvidde bag: 1 462 mm
Længde: 4 330 mm
Bredde: 1 754 mm
Højde: 1 197 mm
Frihøjde: 165 mm
Vendediameter: 11 400 mm
Vægt: 1 140 kg
Vægtfordeling for/bag: 40/60 %
Tankindhold: 72 ltr.
Hjul for og bag: 365 TRX (<15’>14’)
Reservehjul: 125/70/R15tl (4,2)

YDELSE
Tophastighed: 235 km/t.
0>100 km/t 8 sek.
0 > 1000 mtr. 28 sek.
Benzinforbrug: 13,3 km/l ved 90 km/t, 12,6 km/l ved 120 km/t, 7km/l i byen.

BEMÆRKNINGER
Helt nyt karrosseri, med tydelige aner til A310, nu fremstillet i compositmateriale.
Luftmodstandskvotient Cx 0,28
Luftmodstand SCx 0,48 (Verdensrekord)
Nye produktionsmetoder med automatisk fremstilling af komponenterne i vakuum forme. ”Skægget” på det færdigstøbte emne afskæres med en vandstråle med et tryk på 350 bar. Nu er der lagt op til ”storproduktion”. Finish´en er blevet langt bedre end på de ”håndoplagte” tidligere Alpiner.
Motor/gearkasse er rykket 40mm frem mod kabinen for at forbedre vægtfordelingen for/bag,
akselafstanden er uændret i forhold til A310.
Dette bevirker at trækakslerne ikke mere sidder vinkelret ud fra gearkassen, men har lidt > i kørselsretningen.

UDSTYR
Compositmateriale
Centrallås med infrarød fjernbetjening
Tripcomputer med gennemsnitshastighed, øjeblikkeligt brændstofforbrug, gennemsnitsbrændstofforbrug fra valgte udgangspunkt, meget nøjagtig brændstofmåler og km til næste optankning.
Bosch kontaktløs tænding, Baghjulophæng er hentet fra R5Turbo, med en meget bred nederste triangel, uden toe-variation.
Nødreservehjul, max. 80 km/t, placeret i motorrummet

OPTION
Elektronisk tyverisikring
Ratbetjent Radio/cassette med ur. 6 højtalere 4 x 20watt
ABS
Klimaanlæg
Læderindtræk

Pris i Frankrig i 1985, 175 000 Frf.

 

 

Alpine V6 Turbo
Teknisk specifikationer og de forskellige karrosserier på V6 TURBO

Alpine V6 Turbo (D501)


MOTOR Hækmotor Renault Z7U (PRV D500 05) V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, Nu med forsatte krumtapsøler så den får samme perfekte cyklus og dymamiske balance, som den 6-cyl. Rækkemotor og som 60º V6´eren med vibrationsfri gang og blødt træk. Blok og topstykke i aluminium.

 

 

 

 

 

 

 
Alpine V6turbo
Cylindervolumen: 2 458 cm² Boring og slaglængde: 91 x 63 mm Kompression: 8,6:1 Ydelse: 200 hk/din ved 5750 omdr. min. Hk pr. kg. 5,9 Karburering: Renix integreret tænding og indsprøjtning Turbo: Garett T3 og ladeluftkøler.
TRANSMISSION Baghjulstræk Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5-trins, (type GN) Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS Centralrørchassis Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, en fremadrettet reaktionsarm til justering, caster, KPI (i nogen grad), toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator
Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, toleddede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Ventilerede skiver, 258 x 22 mm på alle fire hjul, To- kreds Bendix Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Fælge: 7 x 15’. Med fire bolthuller x 100mm
Dæk: for og bag 195/50/VR15, og 255/45 VR15.
KARROSSERI
Typer: Coupé 2+2 Materiale: Compositmateriale, limet på centralrørchassiset.
DIMENSIONER Akselafstand: 2 270 mm
Sporvidde for: 1 493 mm Sporvidde bag: 1 462 mm Længde: 4 330 mm Bredde: 1 754 mm Højde: 1 197 mm Frihøjde: 165 mm Vendediameter: 11 400 mm Vægt: 1 180 kg Vægtfordeling for/bag: 38,1/61,90 % Tankindhold: 73 ltr. Hjul for og bag: 6 x 15’ og 8,5 x 15 Reservehjul: 4 x 15’ med 125/70/R15tl dæk
YDELSE Tophastighed: 250 km/t. 0>100 km/t 6,7 sek.
Benzinforbrug: 13,3 km/l ved 90 km/t, 12,6 km/l ved 120 km/t, 7km/l i byen.
BEMÆRKNINGER UDSTYR Centrallås med infrarød fjernbetjening Tre-punkt-seler på forsæder, hofteseler på bagsæder. Tripcomputer med triptæller, gennemsnitshastighed, øjeblikkeligt brændstofforbrug, gennemsnitsbrændstofforbrug fra valgte udgangspunkt, meget nøjagtig brændstofmåler og km til næste optankning. Nødreservehjul, max. 80 km/t, placeret i motorrummet
OPTION Elektronisk tyverisikring Ratbetjent Radio/cassette med ur, 6 højtalere, 4 x 20 watt ABS Klimaanlæg med elektronisk temperaturregulering
Læderindtræk Nedfældelige sæderygge på bagsæder med ”sikkerhedsseler” til at fastholde bagagen.
Pris i Frankrig i 1985, 183 000 Frf.

Alpine V6Turbo (D502) 1987

MOTOR Hækmotor Renault Z7U (PRV D500 05) V-motor på 90°, overkvadratisk, vandkølet, topventilet, hemisfæriske forbrændingskamre, 2 overliggende knastaksler (en pr. række) og løse foringer. Krumtap med 4 hovedlejer, 2 plejlstænger pr. søle, Nu med forsatte krumtapsøler så den får samme perfekte cyklus og dymamiske balance, som den 6-cyl. Rækkemotor og som 60º V6´eren med vibrationsfri gang og blødt træk. Blok og topstykke i aluminium. Cylindervolumen: 2 458 cm² Boring og slaglængde: 91 x 63 mm Kompression: 8,6:1
Ydelse: 182 hk/din ved 5750 omdr. min. Hk pr. kg. 6,6
Karburering: Renix integreret tænding og indsprøjtning Turbo: Vandkølet Garett T3 og ladeluftkøler. Trevejs katalysator. (der ”koster” 18 hk, men vigtigt er, at den mister kun 0,2 kgm i drejningsmoment!

 

 

 

 

 

 

 

 
Alpine V6 turbo 1987
TRANSMISSION Baghjulstræk
Kobling, tør enkeltplade. Gearkasse, 5-trins, (type GN)
Differentiale: 3,444: 1 (9/31)
CHASSIS Centralrørchassis
Affjedring for: Uafhængige, bærearme, skruefjedre, en fremadrettet reaktionsarm til justering, caster, KPI (i nogen grad), toe-variation under affjedring, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator Affjedring bag: Triangler uden toe-variation ved affjedring, to-ledede trækaksler, spiralfjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere Bremser: Ventilerede skiver, 258 x 22 mm på alle fire hjul, To- kreds Bendix
Styretøj: Tandstang m. sikkerhedsrataksel Fælge: 7 x 15’. Med fire bolthuller x 100mm Dæk: for og bag 195/50/VR15, og 255/45 VR15.
KARROSSERI Typer: Coupé 2+2 Materiale: Compositmateriale, limet på centralrørchassiset.
DIMENSIONER
Akselafstand: 2 270 mm Sporvidde for/bag: 1493/1 462 mm
Længde/bredde: 4330/1 754 mm Højde: 1197 mm Frihøjde: 165 mm Vendediameter: 11400 mm Vægt: 1205 kg Vægtfordeling for/bag: 38,1/61,90 % Tankindhold: 73 ltr. Hjul for og bag 6 x 15’ og 8,5 x 15 Reservehjul 4 x 15’ med 125/70/R15tl dæk
YDELSE Tophastighed: 243 km/t. 0>100 km/t 7,0 sek.
0>1000 m 26,8 Benzinforbrug: 13,3 km/l ved 90 km/t, 12,6 km/l ved 120 km/t, 7km/l i byen.
BEMÆRKNINGER UDSTYR
Centrallås med infrarød fjernbetjening Tre punkt seler på forsæder, hofteseler på bagsæder. Tripcomputer med triptæller, gennemsnitshastighed, øjeblikkeligt brændstofforbrug, gennemsnitsbrændstofforbrug fra valgte udgangspunkt, meget nøjagtig brændstofmåler og km til næste optankning. Nød reservehjul, max. 80 km/t, placeret i motorrummet Nedfældelige sæde rygge på bagsæder med ”sikkerhedsseler” til at fastholde bagagen.
OPTION Elektronisk tyverisikring Rat betjent Radio/kassette med ur, 6 højtalere, 4 x 20 watt ABS Klimaanlæg med elektronisk temperaturregulering Læderindtræk
Pris i Frankrig, juli 1986, 227.000 Frf.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alpine Mille Miles (V6Turbo D502) 1989,


Eksklusiv serie 100 stk. nummererede eksemplarer, annonceres juni 1989, som Alpine årgang 1990 Alle specifikationer som V6Turbo D502
BEMÆRKNINGER
Udstyret med overdådig læderkabine Lakering: Perlemor, rød med Mille Miles logo på fronthjælmen.
Pris i Frankrig i 1990, >240.000 Frf.
Rat betjent Radio/kassette med ur, 6 højtalere, 4 x 20 watt

 

 

 

 

 

 


Alpine Le Mans (V6Turbo D502) 1991
Alle specifikationer som Mille Miles,
BEMÆRKNINGER: Det er blot re-stylet Mille Miles. Man har simpelthen købt et kit hos Kleinemeier i Tyskland. Ændringerne er bredere skærme, og kofangere, forreste blinklygter flyttet med i kofangeren. Man forsøgte at øge de faldende salgstal, til den nye model var klar.
Med en pris på 350.000 Frf. lod sig ikke gøre.

 

Tilbage til Bil Modeller

Skriv et svar